Brott på ljusa dagen

En liten flicka hittas mördad i de Schweiziska skogarna och en oborstad landstrykare blir genast misstänkt. Den skarpsinte kommissarie Matthäi kopplas in på fallet och misstänker att allt inte är så enkelt som det verkar. Orginalversionen av en ofta omfilmad historia av Friedrich Dürrenmat, senast återberättad av Sean Penn i "Löftet".

Originaltitel Es geschah am hellichten Tag
Regissör Ladislao Vajda
Manus Friedrich Dürrenmatt, Hans Jacoby, Ladislao Vajda
Genre 50-tal, Kriminalare, Thriller, Drama
Skådespelare Heinz Rühmann, Gert Fröbe, Berta Drews, María Rosa Salgado, Anita von Ow, Michel Simon, Sigfrit Steiner, Siegfried Lowitz, Heinrich Gretler, Ewald Balser

goeran
2017-01-08
Ladislao Vajdas Es geschah am hellichten Tag från 1958 är en mycket sevärd kriminalfilm byggd på en roman av Friedrich Dürrenmatt. Heinz Rühmann, som annars är mest känd från komedier och musikaler, är mycket bra och trovärdig i denna allvarliga roll som nitisk mordutredare. Dessutom ett extra plus för de duktiga barnskådespelarna som medverkar i filmen.
foppa99
2012-02-03
påminner lite om M. spännande o engagerande denna xå.
PeterBeer
2011-11-23
Märkligt att denna film bara fått 4 betyg. En klassiker efter en av de största kriminal-romanerna.