Brottslig kärlek

Thérèse har ett tråkigt liv. Hon gifter sig med Camille, hennes sjukliga kusin. Men deras äktenskap domineras av Camille's mor som bor hos dem. Så kommer Laurent in i Thérèse liv. Men deras kärlek är början på slutet...

Originaltitel Thérèse Raquin
Regissör Marcel Carné
Manus Émile Zola, Marcel Carné
Genre Drama, Film-Noir, 50-tal
Skådespelare Simone Signoret, Raf Vallone, Jacques Duby, Maria-Pia Casilio, Marcel André, Martial Rèbe, Paul Frankeur, Alain Terrane, Bernard Véron, Jean Sylvère, Sylvie

fisk0
2020-08-19
Gillade den, men det är inte en av höjdpunkterna bland Carnés filmer. De flesta elementen har i någon form dykt upp i hans andra verk och gjorts bättre där.
sunvalley
2015-09-01
Givetvis varken kan eller bör en filmatisering följa boken slaviskt, men jag förstår inte varför Carné har valt att förändra omständigheterna kring mordet. Thérèse Raquins roll är en helt annan i boken, och Carnés förändringar gör tyvärr filmen lite fattigare. Annars är det mycket som är bra, särskilt uppbyggnaden till det dramatiska slutet.
kakbakarn
2013-10-12
Utmärkt filmatisering av romanen. Carné lyckas fånga samma stämningar som boken, men så var ju karln en mästare på just stämningar. Inte lika storslagen som exempelvis Paradisets Barn eller Hotel du Nord, men fungerar riktigt bra som lite mer avskalad noir.
goeran
2010-09-23
Thérèse Raquin finns att köpa på dvd hos t ex brittiska amazon (www.amazon.co.uk); där kostar den just nu 6,99 pund + frakt.
FrRaquin
2010-09-23
Hej alla ni som recenserat Brottslig kärlek/Therese Raquin. Jag har nu läst boken och vill så gärna se filmen, men jag kan inte hitta den någonstans. Var har NI fått tag på filmen? Hör av er - tack!
emilstjernholm
2008-01-22
Jag gillade det här. Mörkt, enkelt och samtidigt väldigt engagerande. Genomgående bra skådespeleri och det hela knyts ihop väldigt bra i slutet.
henrikkraus
2007-12-01
avvikelserna från romanen är medvetna och hindrar filmen från att falla ned i melodram
goeran
2007-06-24
En mycket bra film som närmast hör hemma i film noir-genren. Filmens tema är givetvis inte obekant; det återfinns ju också i filmer som Viscontis Ossessione och Renoirs La Bête humaine. Filmens stora stjärna är Simone Signoret; hon ensam höjer filmen ett betygssteg.
myrslok
2007-03-22
Just nu tänkte jag inte betygsätta så himla mycket, men eftersom det är så himla få betyg på den här blir det som en slags...eh, kundupplysning. Nå, jag har ju knappt sett något Carné, men tyckte mycket om Dimmornas Kaj och är väl lite besviken på den här mycket fria Zola-filmatiseringen. Naturligtvis borde jag betrakta den som ett självständigt verk, men jag kan inte riktigt låta bli att jämföra med romanen och hur illa Carné handskas med grundberättelsen. Camille är visserligen osympatisk och egoistisk i boken, men här blir han något av en uppblåst patetisk parasiterande pseudo-patriark med femåringens hela mognad och intelligens. Det är omöjligt att egentligen känna någon sympati för honom, för en enda sekund - och när både Laurent och Thérèse båda bara blir ett slags tragiska hjältar, förföljda av otur och ett orättvist samhälle tappar berättelsen egentligen all sin intensitet och sitt psykologiska djup. Det kanske är tanken, vad vet jag, ett slags kritik mot Code Napoleon eller något, men det gör filmen fattigare än vad den hade behövt vara. Och det är ju, som alla förstår, väldigt synd.