3.3

Bruden bar svart

En kvinna, vars man dödades genom en olycka samma dag de gifte sig, spårar upp och dödar de fem män som bar ansvaret för olyckan. Baserad på Cornell Woolrichs roman.

Originaltitel La Mariée était en noir
Alternativ titel The Bride Wore Black
Regissör François Truffaut
Manus François Truffaut, Jean-Louis Richard
Genre Drama, Mysterium, Kriminalare, 60-tal
Skådespelare Jeanne Moreau, Michel Bouquet, Jean-Claude Brialy, Charles Denner, Claude Rich, Michael Lonsdale, Daniel Boulanger, Alexandra Stewart

2020-01-25
Ett mästerverk!
Hypostas
2016-03-23
Jo, den påminner lite om Kill Bill, men känns relativt mesig och platt i jämförelse med Tarantinos filmer. Hyfsad underhållning, men inte mer än så.
Taandborste
2014-08-03
Underhållande, men en aning platt... gillar slutet dock!
hsimpson
2012-12-26
Trivsam och bagatellartad, som de flesta Truffaut som jag hittills har sett. Börjar riktigt starkt tycker jag, men andra halvan (Fergus och framåt) är riktigt svag. Filmen tappar där från en fyra till en relativt stark trea. Kul att se, men särskilt Hitchcocksk tycker jag inte att den är. En äldre och bättre version av Kill Bill är det däremot.
LaszloKovacs
2011-07-28
Jeanne Moreau är så härlig när hon skapar nya identiteter för karlarna som ska bockas av på listan. När jag tänker närmare på saken är detta naturligtvis originalet till Kill Bill-filmerna.
labi
2011-07-14
Filmiskt snygg, men ganska könlös och lämnar lite jaha-känsla efteråt. Ett stycke god spänning dock.

2010-12-15
jag är nog lite svag för den sortens hämnd som filmen tar upp. och tycker det här är känslosamt och vackert. sitter och känner mig delaktig i berättelsen, tankarna flyr inte någon annanstans som så ofta händer när man ser en film.
goeran
2010-12-09
Hygglig underhållning men ingen omistlig film.

2010-10-29
oj, trodde jag hade kommenterat denna tidigare. fantastisk på alla sätt och vis.
foppa99
2010-10-21
bra film i Truffaut´s nedre medel-region