2.4

Bruden kom genom taket

En tjuv gäckar Stockholmspolisen med en rad inbrott. En kväll tror man sig vara honom på spåren. En misstänkt vitklädd figur, uppenbarligen en kvinna, rör sig på taket till ett hus inne i stan.

Originaltitel Bruden kom genom taket
Regissör Bengt Palm
Manus Torsten Quensel
Genre Komedi, Kriminalare, 40-tal
Skådespelare Gunnar Björnstrand, Karl-Arne Holmsten, Annalisa Ericson, Stig Järrel, Elsa Carlsson, Hjördis Petterson, Douglas Håge, Nils Ekstam

Memmem
2019-03-11
Bra deckarkomedi! Man tar ett ganska bra men kort manus, komediskådespelare som trivs med varandra, och låter dem improvisera igen luckorna i manuset och får något så ovanligt som en humoristisk kriminalfilm. Flera skickliga skådespelare med karaktär medverkar, främst fäste jag mig vid Elsa Carlsson som spelar en något vass, men omtänksam faster. Det känns som om idén bygger på en pjäs, för bilderna är framför allt från ett rikt hem, men även en teater och en järnvägsstation. Filmen fick nedlåtande kritik när den hade premiär, men jag tyckte den var rolig, framför allt var skådespelarna bra. Betyg: 3+
Redheaded
2019-03-09
Den här lilla godbitens främsta förtjänster är skådespelarna! Manuset är ju sådär... Men det blir roligt ändå tack vare Stig Järrel, Gunnar Björnstrand m fl. Mysig eftermiddagsfilm, lättsam underhållning för lättroade människor som jag...!
Nalleman
2019-02-10
Så många av dåtidens underbara skådespelare medverkar och det om inte annat gör filmen klart sevärd!
TobiasRydén
2013-06-15
Inget mästerverk - men bilden där Gunnar Björnstrand tänder en cigg och blåser rök rakt in i kameran, är utan tvekan ett av svensk 40-talsfilms coolaste ögonblick.
soltrollet
2008-05-28
Ganska typisk fånig gammal svensk film.
HerrArne
2008-05-12
Denna lilla komedi med kriminella förtecken roar med sitt goda humör och de dråpligt osannolika förvecklingarna.
sofieL
2007-09-28
bra skådespelare.
Jacqueline
2006-05-20
Inte en av de bästa, men sevärd