2.9

Brudtärnan

Philippe och Stéphanie träffas på ett bröllop och inleder en relation. Dock uppenbarar det sig snart att brudtärnan Philippe förälskat sig i inte är helt ordinär, hon verkar ha ett eller annat lik gömt i garderoben. En bisarr blandning mellan komedi, romantik och thriller.

Originaltitel La Demoiselle d'honneur
Alternativ titel The Bridesmaid
Regissör Claude Chabrol
Manus Claude Chabrol, Pierre Leccia
Genre 2000-tal, Thriller, Drama, Romantik
Skådespelare Benoît Magimel, Laura Smet, Aurore Clément, Bernard Le Coq, Solène Bouton, Anna Mihalcea, Michel Duchaussoy, Suzanne Flon, Eric Seigne

JimCarrey
2012-12-30
Spännande. Välgjord på det sättet att man inte riktigt vet var den är på väg.
Dele
2012-11-06
En ok. thriller som vinner på att inte ta de allra vanligaste vägarna, den jordnära inriktningen och den delvis sköra stämningen, men förlorar på vissa tveksamheter kring trovärdigheten .
goeran
2012-08-09
Jag är inte alltför imponerad av Claude Chabrols bisarra kriminaldrama Brudtärnan (La Demoiselle d'honneur) från 2004 men filmen duger kanske som förströelse för stunden.
tvamvarg
2012-06-23
Egentligen en typisk tv-filmtvåa, men får lite extra för att den är lite skruvad och på franska.
annamichaela
2012-06-22
Stark trea får det bli!
yrkeschaufföre
2010-10-26
Vilken galen brud...tärna!! Jag förutsatte att det var en kvinna som skrivit manus, men det var ju fel. Manusförfattarna måste ha några konstiga relationer bakom sig!?
Ola_Schubert
2010-10-15
Tja, inte specellt spännande, man förstod ganska tidigt vart åt det hela lutade. Men slutet kändes lite konfunderande, även om symboliken gick fram. En mycket svag trea i betyg får det bli. Duger som stöunderhållning, om man är på humör för denna typ av film.
kinesi
2010-10-15
grymt bra film, kändes välbalanserat och aldrig överdrivet.
mi9
2009-06-24
Intressant... men berättelsen/filmen är dåligt "disponerad": dels är det 'för mycket' (med det mystiska skulpturhuvudet och killens familj)... dels är 'för lite' (om kärleken mellan de två och flickans galenskap...) och ingenting om vad som händer sen...
Toymachine
2008-06-12
Bisarr, visst. Men rolig, romantisk och spännande? My ass.