3.4

Buenos Aires, 1977

Verklighetsbaserad film där en relativt okänd fotbollsmålvakt kidnappas av argentinska soldater. Han förs bort till en villa där han tillsammans med en rad andra män hålls fången och utsätts för kontinuerliga övergrepp.

Originaltitel Crónica de una fuga
Alternativ titel Chronicle of an Escape
Regissör Adrián Caetano
Manus Israel Adrián Caetano, Esteban Student, Julian Loyola
Genre 2000-tal, Thriller
Skådespelare Rodrigo De la Serna, Pablo Echarri, Nazareno Casero, Lautaro Delgado, Matías Marmorato

Skapad 2019-12-12 av kanzi
”Buenos Aires 1977” handlar om hur en universitetsstuderande fotbollsmålvakt, Claudio Tamburrini, till synes utan anledning blir kidnappad av den korrupta militären under Argentinas diktaturperiod...   Läs mer »

kexchokladet
2015-07-09
Hade hoppats på lite mer. Den berörde starkt, men var ganska monoton stundtals.
LacombeLucien
2014-04-21
På gränsen till 4.
RichardEk
2013-07-10
Djupt obehaglig närstudie i mänsklig förnedring och tortyr. Det är ingen film som är enkel att förhålla sig till. Frågan är om den ska ses som spelfilm över huvud taget (med en implicit underhållningsfunktion)? Men samtidigt är det inte heller en dokumentär. Filmen befinner sig någonstans i mitten mellan fiktion och dokumentär möjligen med undantag i slutet där ett mer konventionellt spänningsdrama spelas upp.

2011-12-17
Aningen repetetivt framförande, men på det stora hela underhållande och skojig. Kul att se hur man satte dit kommunistsvinen back in the days.
TippiHedren
2010-09-21
Tyvärr inget som man lägger på minnet, men ganska spännande när man såg den.
Ola_Schubert
2010-09-11
Extremt intressant att få en inblick hur det var. Det är tur att ondskan många gånger är så inkompetent.. Tyvärr så var filmen ibland virrigt uppbyggd med skumma förflyttningar och kändes lite monotom vid något tillfälle. En mycket svag fyra räcker det dock till.
LaDecima
2010-05-04
Väldigt intensiv och bra.
FreddyKrueger
2010-03-27
Inte för att jag gillar kommunism men den här filmen var riktigt bra.
jimmyringo
2009-12-19
Skrämmande att se hur det kunde gå till i dikarturens Argentina. Ibland var den mycket spännande. Stark trea!
lekke
2009-07-20
Ganska spännande, men samtidigt inget utöver det vanliga. Hade rätt höga förväntningar på denna.