2.8

Buffalo Bill

En biografi över Buffalo Bill från hans tid som soldat till det att han skapar sin Vilda västern-show.

Originaltitel Buffalo Bill
Regissör William A Wellman
Manus Cecile Kramer, Æneas MacKenzie, Clements Ripley
Genre 40-tal, Western
Skådespelare Joel McCrea, Maureen O'Hara, Linda Darnell, Thomas Mitchell, Edgar Buchanan, Anthony Quinn, Moroni Olsen

Albion
2019-08-19
En typisk Hollywoodsnits på denna version som inte lyfter filmen överhuvudtaget. Det blir bara ett tråkigt drama till slut. Betyget blir en 2;a
DOKAN
2014-09-07
Som en gammal pojkbok som fått liv. Förljuget - javesst , men ändå inte sssååå fördomsfull som många andra indianfilmer från den här tiden. Sympatiske McCrea är förmodligen f ö r sympatisk som den gamle indianjägaren. Bäst är Thomas Mitchell som tidningsmannen Buntline - en fantastisk skådespelare som väl tyvärr är bortglömd idag . . .
Astrojacob
2012-03-13
Charmig men lite banal story. Lite plotholes men en helt ok tolkning av McCrea och alltid lika ljuva Olivia. Knapp Trea får räcka.
mammene
2012-02-13
En charmig och lättsam western med ett underbart foto och skådespelare som verkade trivas i sina roller. Det är så härligt med de här lite äldre filmerna och dess dramatik. Alltid bra att få en något så när balaserad bild av indianfrågan.
StureStenhög
2012-02-13
En stabil western med fint foto och kompetenta skådespelare. Trots en del småfåniga inslag (framför allt en del scener med McCrea och O'Hara) och trots att man tagit sig en del friheter med historien, så är det en intressant snabbgenomgång av Buffalo Bills liv för oss som är relativt oinsatta. Jag tycker också att man hanterar indianfrågan på ett balanserat sätt. Inte en film som sticker ut kanske, men definitivt sevärd för genreentusiasten
goeran
2007-12-18
Själva storyn känns något svag (även om filmen i stora drag följer William Codys liv); men färgfotot är snyggt och det är trevligt att se Linda Darnell och Anthony Quinn som indianer. Även Maureen O'Hara och Thomas Mithell är klart godkända i sina roller.
fröken_lila
2006-05-22
helt okej Western, med en underbar scen där Linda Darnell bryter in sig i Maureen O'Haras rum för att prova en av hennes vackra klänningar...