2.5

Buffalo Bill och indianerna

Buffalo Bill planerar att sätta ihop en kringresande vilda västernshow och indianhövding Sitting Bull ska vara en av huvudattraktionerna. Tanken är att Sitting Bull ska medverka i en uppsättning om slaget vid Little Big Horn, men indianerna har en annan historia de vill berätta. Nämligen den om hur amerikanska soldater slaktar obeväpnade indiankvinnor och barn. Deras förslag blir självklart inte godtaget. I stället bjuds publiken Buffalo Bills omskrivna historia: I slaget vid Little Big Horn är det general Custer som segrar.

Originaltitel Buffalo Bill and the Indians, or Sitting Bull's History Lesson
Regissör Robert Altman
Manus Alan Rudolph, Robert Altman
Genre 70-tal, Western, Komedi
Skådespelare Paul Newman, Burt Lancaster, Harvey Keitel, Joel Grey, Geraldine Chaplin, John Considine, Will Sampson, Pat McCormick, Shelley Duvall, Kevin McCarthy

Zebulonm
2015-08-16
Den sög. Så seeeeeg...
ClintanTheKing
2013-10-12
Helt ok underhållning.
precineadd
2013-04-12
Skulle kunna vara en bra film, men är det inte
StureStenhög
2010-04-24
En ganska meningslös och seg film. Tydligen vill den ta upp Buffalo Bill som den första moderna nöjesindustri-kändisen och säga nånting om hur myter skapas. Allt det låter intressant, men man ser inte mycket av det i själva filmen. Istället får vi se en ganska ointressant western-show med en stjärna som inte är så bra som han framställs och vi får också lära oss att indianerna har behandlats pissigt genom historien. Tack för informationen, men jag hade velat få lite mer insikter än så
MetalJukebox
2008-10-07
Ingen höjdare. Rätt enfaldigt och tråkigt manus.
Tonti
2008-06-29
Rätt treflig men knappast helt nödvändig.
HerrArne
2007-10-09
Seg och förströdd första hälft men sedan blir det intressant.
KimEkberg
2007-08-29
Härlig rulle. Harvey-Keitel-karaktären är en riktig skönis, och indianerna är koola.
Bomkia
2007-03-11
Segt och det blir aldrig riktigt intressant, vilket är synd med tanke på regissör och skådespelare. 2a.
Sandokan
2007-03-03