3.9

Burma VJ

En unik inblick i en av världens hårdaste diktaturer - Burma. Med hjälp av unikt material från lokala videoreportrar, som under stora risker dokumenterar situationen inne i landet för The Democratic Voice of Burma (som sänder via satellit från Oslo), hamnar vi mitt i händelsernas centrum under demonstrationerna i augusti-september 2007. Anders Østergaard började jobba på filmen redan 2005 med intentionen att göra något om de modiga reportrarna. Filmens berättare, "Joshua", är en av dessa, som under demonstrationerna koordinerar arbetet från Thailand. Nästintill hela filmen består av reportrarnas egen, unika dokumentation av förtrycket.

Originaltitel Burma VJ - Reporter i et lukket land
Alternativ titel Burma VJ - Reporting from a Closed Country
Regissör Anders Østergaard
Genre Dokumentär, 2000-tal

Bumsi
2014-05-05
Det som saknas för en femma är att presentera en lite tydligare bakgrund tidigt. Allt eftersom så målas bilden upp men hade gärna fått mer kött på bena. Andra genomtittningen blev mycket bättre
Rune2000
2012-12-25
Filmens dramaturgiska klippning förstörde en del av upplevelsen. I övrigt är detta en måste se-dokumentär!
Raimo_1985
2012-09-13
Spännande, gripande och oerhört modig hård dokumentär. Det bästa är att det hänt en del positiv utveckling i Burma sen filmen gjordes! Det inger hopp. Värd all respekt!
matdor
2011-09-08
Filmen förmedlade verkligen en hemsk tryckande känsla. Bra film men hemsk.
agyness
2011-07-21
Väldigt bra dokumentär. Dock saknar filmen en diskussion och jag hade gärna sett lite historia om konflikten i början. Men väldigt sevärd! Otroligt material.
jaghardamp
2010-10-28
Med tanke på deras kamrer och begränsade tillfällen att filma är denna dokumentären riktigt bra till sitt innehåll. Jag visste att Burma var ett sjukt land, men inte så här sjukt. Mhm! Sevärd.
Gröne_Orm
2010-09-24
En viktig doku, men skaparen hade litet oflyt med tänkandet iom att han lånat thriller-element till narrativet. Nästan så att mixningen kan få mig ge den ett högre betyg,dock.
Smultronmos
2010-07-12
Bland de tråkigaste dokumentärer jag har skådat. Egentligen otroligt att man kan göra något så fruktansvärt tråkigt av ett så intressant ämne.
Bozze80
2010-07-06
En film som bör ses av alla. Mycket skakande bilder av ett land i förtryck, och ett fåtal personers kamp för att visa det för omvärlden. Egentligen borde man kanske ge den femma med tanke på hur svår den har varit att göra, men det slutar på en mycket stark fyra.
torbehn
2010-05-22
Betyget bara för att den finns och för det mod som skaparna uppvisat. Filmiskt finns det en hel del i övrigt att önska, men det är lätt att förstå att det ändå var en enorm prestation att få ihop det som det blev. Stark.