3.4

Burn!

En engelsk agent har i uppdrag att starta ett slavuppror på en liten sockerproducerande ö som tillhör Portugal till synes för att hjälpa invånarna att kasta oket av slaveri, men i själva verket är detta endast ett medel för ett annat mål: mer pengar och mer makt till det brittiska väldet.

Originaltitel Queimada
Alternativ titel The Mercenary
Regissör Gillo Pontecorvo
Manus Franco Solinas, Giorgio Arlorio, Gillo Pontecorvo
Genre Drama, Action, Thriller, 60-tal
Skådespelare Marlon Brando, Evaristo Márquez, Norman Hill, Renato Salvatori, Dhana Ghia

andybrando
2018-08-04
Ett visuellt anslående politiskt drama med starkt spel av Brando.
EvilNed
2017-04-08
Brutal film om kolonialism och slavuppror. Svag 4:a. Ennio Morricones musik är fantastisk, men kriminellt underutnyttjad. Denna filmen hade verkligen kunnat leverera ett "Henry V"-moment, men valde att inte göra det...
Podpolkovnik
2014-05-05
"You may know how to sell the sugar - but we cut the cain!". Intressant film med bra skådespelarinsatser och fina miljöer. Gripande kreation om kolonial frigörelse och koloninationernas stormaktsspel.
sirkurt
2012-04-22
Egentligen är det väl kanske en jättebra film men jag orkade inte riktigt engagera mig, den kändes för tråkig.
FilmJoey
2010-11-11
Fantastisk musik av Ennio Morricone!
jimmyringo
2010-09-01
Kolonialdrama med en bra Brando. Lite seg här och var, men helheten är inte så pjåkig.
Kubrick
2010-08-03
Jobbig dubbning och han som spelar José är ju sådär. Annars är den rätt verklighetstrogen, även om det handlar om en fiktiv ö. Man blir iaf lite uppgiven när man tänker på hur det gått för alla svarta nationer, "civilisationen tillhör den vita mannen".
foppa99
2009-10-23
jag blev besviken.Regissören är 1 legend, Brando suverän o ämnet intressant.. men narrations-stilen o strukturen förstör så jag blir inte engagerad.
final_cut
2008-03-10
Bortglömt, om ens någonsin erkänt, mästerverk med Brando i högform. Detsamma kan sägas om alla inblandade. Actionäventyr av klassiskt snitt när det är som bäst.
albinnn
2006-08-08