3.5

Buss 174

En alldeles vanlig dag, en alldeles vanlig buss i Rio - och ett ovanligt drama. En ung man kidnappar bussen. Han är påtänd, förtvivlad och beväpnad. Han vill att hans och andra gatubarns situation ska uppmärksammas. Tungt beväpnad polis och tv-team kommer till platsen och direktsänder. Regissören José Padhila har gjort oerhört noggrann research kring denna händelse år 2000 och om den unge mannens korta liv. Fram träder ett fruktansvärt livsöde, där kidnappningsdramat sätts in i ett socialt sammanhang.

Originaltitel Ônibus 174
Alternativ titel Bus 174
Regissör José Padilha, Felipe Lacerda
Genre Dokumentär, 2000-tal

averin
2015-07-14
Alldeles för lång och som sagt en hel del upprepningar som andra nämnt. Nära en fyra men de två sakerna drar ner betyget.
Snah
2014-12-23
Typisk bussrulle.
Celestial303
2014-09-08
Alldeles för lång gör ett ganska kort ämne/händelse
#54
2014-06-13
Hyfsat intressant, men alldeles för lång.
Sznax
2014-02-09
Bra dokumentär som lever väldigt mycket på tillgången av förstahandsmaterial. Intervjuerna ger extra djup och flygbilderna är riktigt fina. I slutändan saknas dock lite trådar som kastas runt under filmen. Betyg 6.8
Bear
2014-01-22
Intressant men de borde gjort ett bättre urval av intervjuerna, mycket upprepning.
Rele
2014-01-20
En dokumentär gisslandrama från Brasilien. Spänningen hölls vid liv under hela filmen. Polisen i Brasilien hade tydligen inte erfarenhet eller kunskap att lösa fallet bättre och därför blev resultat som det blev. Jag ger en trea.
gruso
2014-01-15
Intressant dokumentär men jag känner mig inte helt bekväm med hur filmmakarna verkar dra ut på upplösningen för att göra det hela mer spännande.
Dutch
2014-01-15
Gripande gisslandrama från ett "annorlunda" land.
bryngel
2013-03-15