3.5

Busters miljoner

James Shannon får reda på att han kommer att ärva en förmögenhet på 7 miljoner dollar under förutsättning att han gifter sig innan klockan 19.00 på den dag han fyller 27. Den dagen är idag, varför han desperat måste finna sig en ungmö.

Originaltitel Seven Chances
Regissör Buster Keaton
Genre Kortfilm, Komedi, Romantik, Stumfilm, 20-tal
Skådespelare Buster Keaton, T Roy Barnes, Snitz Edwards, Ruth Dwyer, Frances Raymond, Erwin Connelly, Jules Cowles

hsimpson
2020-10-10
Andra halvan är magnifik, när den blir vad som närmast kan liknas en zombiefilm, samtidigt som Buster på värsta Super Mario-manér skuttar över, slänger sig under och stormar igenom alla tänkbara hinder. Mycket underhållande.
2015-03-28
Få saker är så söta som en bortkommen Keaton men den här filmen håller inte i längden för mig. Stabil trea är det ändå, mestadels underhållande och har en naiv charm som det mesta med Keaton. Men det här känns ändå tommare än mycket annat av honom.
myslas
2014-12-05
Har definitivt sina moment av komisk briljans men berättelsen är lite för ointressant och det blir lite tråkigt emellanåt för att man ska kunna räkna den till en av Keatons bästa.
F-M-J
2014-11-28
Rolig och underhållande film vars storhet ligger i enkelheten. Keaton visar på att med en intelligent berättar stil och modiga stunttrick så kommer man hur långt som helst, oavsett hur komplext man väljer att sätta ribban för filmens innehåll. Ett måste, stark fyra.
emilstjernholm
2013-09-08
Sorgligt och kul på det där karaktäristiska Buster Keaton-viset. Den korta scenen hos frisören––uppgivenheten!––är ett bra exempel på denna dråplighet.
Astrojacob
2012-09-24
Kanske inte fulländad men ändå proppad med Busters dråpliga sorgehumor. Scenen med alla brudar efter honom påminner om "Cops" några år tidigare. Jag skrek högt av glädje. Femman satt perfekt.
Snåm
2012-06-27
lite rasistisk, kanske lite misogyn, och scenen med de rullande stenarna är alldeles för lång. Men Buster är ju alltid Buster. Gullig och med de bästa stuntscenerna av alla.
NtoNW
2012-02-05
Jag är inte så jätteimponerad av denna Keatonfilm. Den har egentligen alldeles för svag story för att riktigt bli bra och samtidigt har jag tröttnat på alla dessa jagande människor i s k roliga stumfilmer. Fast det finns förstås en del gags som roar, bl a övergången när han ska köra bil.
kakbakarn
2011-08-16
Ännu en älskvärd Buster Keatonfilm som har många härliga action- och stuntsekvenser. Andra halvan är en fyra absolut. Favoritmomentet är kanske när den kvinnliga mobben kör över de amerikanska fotbollsspelarna, det ser riktigt brutalt ut... Det som skaver lite är som sagt synen på ffa svarta, men det var ju tyvärr inget oväntat direkt. Stark trea hur som helst från en av mina absoluta favoritkomiker!
Jorgandr
2010-10-10
Första halvan av filmen känns lite trevande, men när tempot höjs blir det genast roligare. Jaktscenen mot slutet är helt hysterisk, och filmen känns, oftast men inte alltid, oväntat modern.