3.7

Butch Cassidy och Sundance Kid

En film om de legendariska bankrånarna Butch Cassidy och Sundance Kid, och deras flykt undan rättvisan som tar dem ända till Bolivia.

Originaltitel Butch Cassidy and the Sundance Kid
Regissör George Roy Hill
Manus William Goldman
Genre Kriminalare, Äventyr, Western, 60-tal, Biografi
Skådespelare Paul Newman, Robert Redford, Katharine Ross, Jeff Corey, Strother Martin, George Furth, Ted Cassidy, Cloris Leachman, Donnelly Rhodes, Kenneth Mars, Timothy Scott

Skapad 2019-12-05 av BeforeYouDie
Vi får genom filmen följa den verkliga berättelsen om Butch Cassidy, hjärnan och ledaren av ett gäng laglösa, som livnär sig på att kapa tåg och råna banker. Med sig har han även sin pistol...   Läs mer »

Pi-R
2018-08-25
Fotot är filmens främsta styrka. På många andra sätt var den en besvikelse. Musiken är inte dålig, men många gånger märkligt felplacerad, och manuset förlitar sig allt för mycket på huvudrollsinnehavarnas karisma. Och karisma har de, men det krävs inte särskillt mycket skrapande på ytan för att upptäcka att filmen inte har speciellt mycket annat att erbjuda. Att filmens senare del dessutom bryter narrativ är också olyckligt. Fotot, Redford och Newman är dock tillräckligt starka för att betyget ska riskera att trilla ner till en tvåa
Lotso
2018-06-28
I sin helhet är Butch Cassidy and the Sundance Kid en oerhört trevlig western film som inte bygger på våldet den har. Utan på våra två huvudpersoner och kemin mellan dem. Vilket är en stor bärande vikt för en sådan här film och det levereras full ut. Paul Newman och Robert Redford är fantastiska ihop. Enda negativa är uppbyggnaden av “skurkarna” som jagar dem, för att sedan bara lämna den storyn helt och hållet. Regin från de stora episka landskapsscenerna där de rider, till de mindre tystare stunderna är hanterade väl. Fotot och musiken är toppen och inget att klaga på där. Men även inslagen som stumfilmen vid förtexterna eller bilderna vid montaget vid mitten ger filmen det där lilla extra som gör att den sticker ut. Det är sådant som gör att vi pratar om denna filmen än idag.
Solidus
2017-02-14
Cool western med grabbig stämning. Kemin mellan Paul Newman och Robert Redford är en fröjd för ögat och fotot över naturlandskapen får mig att dregla av välbehag. Musiken blev belönad med en Oscar, men jag finner den väldigt ojämn och stundtals felplacerad. Stillbildsscenerna ger filmen en lat prägel och att överge huvudantagonisterna tilltalar mig inte, då filmen faktiskt gör ett bra jobb med att bygga upp gruppen som jagar våra hjältar. Sevärd western med två ikoniska skådespelare med karisma.
martineden
2017-02-05
[rek. 4] Filmens främsta styrka är kemin mellan Newman och Redford och de fina landskapsscenerna. Filmen är oerhört väl utförd, men jag tycker att manuset haltar lite: istället för att skapa ett dramatiskt klimax i den "första delen" då de jagas, flyr de och ertappas av helt andra antagonister. Är heller inget fan av stilbildsscenerna som ackompanjeras av Bacharachs, i mitt tycker, fina men malplacerade musik. Likaså "cykelscenen" känns märklig med "Raindrops keep falling..." klingande i bakgrunden. En bra western, men ingen av genrens toppnummer. Bra!!! 3.
Starkbröl
2017-01-22
En raljerande, romantiserande buddy movie om två legendariska kriminella. Fotot är bitvis magiskt bra men annars är det mycket rida-rida-rida och springa-springa-springa interfolierat med lite skjuta-skjuta-skjuta. Newman och Redford har utmärkt kemi. Själva grundtonen, glorifierandet av dessa yrkeskriminella, framstår dock som helt absurd. Inga bakomliggande motiv eller förklaringar anförs heller; hela filmen handlar helt enkelt om hur hårt de här coolingarna har det, ur brottslingarnas perspektiv. What?
jankke
2016-02-17
En av mina go-to filmer..
annihilat0r
2015-12-12
"Butch Cassidy and the Sundance Kid" är en skojfrisk klassiker från 1969. Paul Newman och Robert Redford utgör ett lite lustigt radarpar som rånar banker. Berättelsen varvas med tokiga segment som inte faller mig i smaken. Helheten är godkänd.
Stan
2015-08-25
Robert Redford var ju sin tids Brad Pitt. Väldigt stilig och cool. Radarparet är fantastiska ihop, men det är ju en rätt förutsägbar historia (kanske för att man sett slutet, hört om det, osv massa gånger) och det blir snabbt tröttsamt med all ponnyridning och montage.. första delen är väldigt bra, dock, så mellan 3 och 4.
AlbinWesley
2015-08-24
Kom väl ihåg den som något större... och trodde nog den skulle slå högre. Men fotot och musiken är världsbäst, Newman och Redford i vanlig ordning mycket charmanta. Sånt väger också tungt.
Qhunden
2015-02-03
Första halvan är väldigt underhållande. Välberättad med flera riktigt bra scener. Tågrån och dynamitsprängning är ju automatiskt jävligt ballt. Tramsigheten och den sarkastiskt lättsamma dialogen fungerar bra i denna typ av film och blandas ändå bra med det lite mer allvarsamma. Stämningen påminner lite om alla gamla serietidningar man läste som liten, och det blir en härlig nostalgitripp. Butch och Sundance känns som ett genuint filmradarpar som båda bidrar med en lagom dos comic relief i allt skjutande (som säkert var lite häftigare förr). Tyvärr händer det inte så mycket mer i andra halvan av filmen så mot slutet är jag rätt uttråkad. Kan dock förstå hur kidsen säkert satt på helspänn och bara väntade på den slutliga eldstriden...