3.7

Butiken vid Storgatan

En slovakisk snickare slits mellan girighet och skuldkänslor när nazisterna utser honom till "arisk kontrollant" av en liten affär som drivs av en judisk änka.

Originaltitel Obchod na korze
Alternativ titel The Shop on Main Street
Regissör Ján Kadár, Elmar Klos
Manus Ladislav Grosman, Ján Kadár, Elmar Klos
Genre Krig, Drama, 60-tal
Skådespelare Ida Kaminska, Jozef Kroner, Hana Slivková, Martin Hollý

Ful_fisk
2019-05-22
Mycket fin historia! Var inte helt överförtjust i slutet, men i övrigt var detta en ganska suverän film.
Lillaprinsen
2013-04-22
Fettaste gripfilmen på veckor. Herz lärde sig nog ett och annat från denna inför Likbrännaren, den här sortens utplanterande av små ledtrådar som ska leda tittaren in i katastrofen är karaktäristisk för båda filmerna, och de har rätt speciell musik båda två dessutom. När klimaxet uppnås blir effekten total trots att scenen (med ytterligare mängder av bra idéer) egentligen inte är perfekt genomförd.
Sznax
2013-04-22
Stilbildande skildring av andra världskriget. Karaktärerna är fantastiskt fint frammejslade och beblandar sig med miljöerna på ett ypperligt sätt. Filmen blir aldrig övertydlig utan håller sig kvar i sin småskalighet hela tiden. Festsekvensen i början är underbar och så även slutet, som dessutom är magnifikt gjort (lite i längsta laget kanske). Filmen hade kanske haft lite nytta av en vassare regissör (Kadár är ingen stor skapare). Betyg 7.2

2013-04-21
Vad är det som gör den här så bra? Slutet var det enda jag fann gripande, i övrigt en ganska konventionell och tråkigt berättad historia.
Dutch
2013-02-01
Skrämmande och rolig på samma gång.
Al_padrino
2012-04-21
Filmen kändes lite ojämn och hade potentialen att bli mycket bättre, eftersom mytologin var väldigt bra. Men i slutändan så berörde filmen mig.
KimEkberg
2012-04-21
Den kammar slutligen fyra av mig trots att jag har svårt att förlika mig med vissa element. Vissa scener är sjukt vackra, exempelvis det storslagna slowmotionslutet. Det kan klagas på en viss hattigochlustighet, och att det blir lite väl mörkt på sina ställen. Men det var ju en mörk tid, och gott filmhantverk bör alltid premieras. Ljusår från Menzels ytliga farser. Rädsla urholkar verkligen själen.
#54
2011-11-06
Riktigt bra film.
Rune2000
2010-04-23
Trots att filmen har varit en rekommenderad 5:a i flera år tvivlade jag på att den verkligen skulle beröra mig som den nu gjorde. Det var minns sagt en fantastisk filmupplevelse som blir svårt att glömma bort!
Fredzon_M
2009-09-25
Den sista delen är riktigt stark även om jag tycker slutet var lite billigt(förutom den anklagande kameran, det var riktigt jävla nice). Men där fungerar filmen riktigt bra. Dock tycker jag att man kunde ha klippt ner första halvan av filmen lite, det är lite trist emellanåt. Och humorn funkar inte riktigt, "humorn" rörande gummans hörselproblem(originellt tema!) tar stor plats i filmen, medan det knappt är kul.