3.1

By the Grace of God

Filmen handlar om Alexandre som bor i Lyon tillsammans med sin fru och deras barn när han en dag får reda på att prästen som utnyttjande honom som ung än idag jobbar med barn. Han bestämmer sig för att göra något åt saken och snart ansluter sig ytterligare två av prästens offer. Tillsammans vill Alexandre, Francois och Emmanuel lyfta den börda tystnaden varit för dem till följd av deras prövning.

Originaltitel Grâce à Dieu
Regissör François Ozon
Manus François Ozon
Genre Drama, 2010-tal
Skådespelare Melvil Poupaud, Denis Ménochet, Swann Arlaud, Éric Caravaca, François Marthouret, Bernard Verley, Josiane Balasko, Martine Erhel, Hélène Vincent, François Chattot, Frédéric Pierrot, Aurélia Petit, Julie Duclos, Jeanne Rosa, Amélie Daure, Nicolas Bridet

haajen
2020-03-27
Intressant men rätt torr film, känns väldigt dokumentär. Saknar lite av Ozons energi. Sevärd men förvånansvärt oengagerande.
Albion
2020-02-19
Ja, vad ska man säga. Kan man ens göra en vettig film om pedofili, som kan göra offren rättvisa? Hela den här biten är förstås alldeles fruktansvärt hemsk och med det med sig ska man försöka värdera filmen som sådan, något som inte är helt lätt. Här finns lite åsikter kring formatet etc men vem är jag att bedöma banaliteter när huvudämnet bara är så dominerande. Betyget för filmformatet blir en stark 3;a, dvs 3+ iaf.
Tonti
2019-11-03
Effektiv och engagerande, om än väldigt mainstream.