3.6

Cabaret

Filmversionen av musikalen om Sally Bowles, en kvinnlig underhållare som i Weimar-republikens Berlin, på 1930-talet, jobbar på klubben "Kit-Kat Club" och hur hon förälskar sig i två olika män. Samtidigt som detta sker tar sig långsamt nazisterna till makten.

Originaltitel Cabaret
Regissör Bob Fosse
Manus Jay Presson Allen
Genre Romantik, Musikal, Drama, 70-tal
Skådespelare Michael York, Marisa Berenson, Liza Minnelli, Joel Grey, Helmut Griem, Fritz Wepper, Ralf Wolter, Helen Vita, Elisabeth Neumann-Viertel, Sigrid von Richthofen, Gerd Vespermann

Skapad 2019-11-09 av JoeZ
Udda musikal med åtta oscar på nacken. Sanningen är att jag aldrig varit på ett ställe som Cabaret, redan från första början så luktar det sex och en visshet av fetish. Själv kan jag inte t...   Läs mer »

2017-10-23

2017-07-29
Er ikke sikker på hvor jeg fant femmeren i 2008, men bra er det.
RustyFilm
2016-12-07
Cabaret blir något mer än en traditionell musikal-film eftersom den på ett så skickligt och verklighetsnära sätt även berättar en mångfacetterad historia om kärlek och avundsjuka. En inblick i nazismens tillväxt i Berlin fås ”på köpet”. Filmen blev grundligt Oscar belönad när det begav sig, 1973
ernils_l
2016-11-14
Rörande och över lag välspelad, med en del riktigt glättiga och charmiga sångnummer. Dessutom är den ofta riktigt rolig, särskilt i mötet mellan det brittiska och det amerikanska. Jag såg den dock samma vecka som Trump vann valet i USA, och det sätter filmen i ett annat perspektiv. Glatt och färgglatt, samtidigt som brunskjortorna mönstrar i bakgrunden, med de konservativa krafternas goda vilja. Samtalen mellan Brian och von Heune om högerns förmåga att kontrollera nazisterna är fantastiska, och en vecka som denna blir denna sida av filmen nästan den mest minnesvärda. En film som är väl värd att se är det, vare sig man tycker om musikaler eller inte.
wasteoftime
2016-07-10
Musikaler har aldrig varit något som fallit mig i smaken, varför vet jag faktiskt inte. Det bara är så. Och det här är inget undantag. Det är otroligt oengagerande, även om det inte är direkt dåligt. Ointressant, liksom, det känns som att berättelsen vattnas ut av sångnumren. Nä, det håller tyvärr inte, trots bra insatser av ensemblen och rätt bra låtar. 0,1 på SH-skalan.
Norpan0
2016-02-21
Liza Minnelli är riktigt bra här - så naiv och care free, eller kanske care less... Såg nyligen en teaterversion som berörde mig mycket mer än filmen lyckas med, därför blir det bara en trea.
Hypostas
2015-11-15
Gillar inte musikaler på film i vanliga fall, men det finns några lysande undantag som Les Misérables (2012) t.ex. I Cabaret är det dock betydligt färre musikalnummer än i les mis och det är välkommet eftersom jag aldrig direkt gått i gång på den klassiska "willkommen, bienvenue, welcome". Cabaret är faktiskt en riktigt mysig och sevärd klassiker. Jag är glad att jag åsidosatte mina fördomar om musikaler och såg den här gamla pärlan.
mattarello
2015-03-02
Fantastisk balans mellan den glättiga och dekadenta cabaretskildringen och allvaret i nazismens framväxt. Skådespelarna är på topp och förmedlar så mycket genom bara sitt kroppsspråk; Minnellis ögon säger allt det som bara antyds i filmen om hennes bakgrund och liv. Riktigt bra!
Ful_fisk
2015-01-31
Suverän klassiker av Bob Fosse som jag faktiskt aldrig sett förut. Fosse hade en enorm talang för att få musikalgenren att kännas jordnära och realistisk, och denna film om relationer kretsade kring en nattklubb i Berlin på 30-talet är ett typexempel på detta. Liza Minelli är strålande i huvudrollen och det fina dramat blandas snyggt med suveräna musikalinslag och inte minst scenerna som visar nazismens ökade makt i riket.
2015-01-06
Det är den fantastiska musiken och underbara sångerna som gör denna filmen för mig. Självklart tillsammans med den ljuvliga, charmerande, sensuella och engagerande prestationen från Liza Minnelli. Däremot är scenerna mellan Cabaretuppträdande inget som jag tycker är speciellt utmärkande. Jag fann mig ibland väntandes på nästa musik -och dansnummer. I sin helhet dock bra och sevärd. 3+