3.8

Cabirias nätter

Historien om en naiv prostituerads sökande efter sann kärlek bland Roms slumkvarter.

Originaltitel Le notti di Cabiria
Alternativ titel Nights of Cabiria
Regissör Federico Fellini
Manus Tullio Pinelli, Federico Fellini, Ennio Flaiano, Pier Paolo Pasolini
Genre Drama, 50-tal
Skådespelare Giulietta Masina, François Périer, Amedeo Nazzari, Aldo Silvani, Franca Marzi, Dorian Gray

Albion
2020-03-18
Full fart från början till slut i denna färgsprakande föreställning. Och det är fler än en gång som jag tänker att Cabiria måste vara någon sorts förlaga till kritstrecksgubben "Linus på linjen", då dom båda svänger mellan ohejdad glädje till lika ohejdad ilska inom loppet av sekunder. Det blir också lite väl tröttsamt högt tonläge många gånger, men filmen sätter sig efter hand och då är det bara att åka med. Betyget blir en 4;a
mattarello
2020-03-06
Andra gången jag ser Cabirias nätter (förra gången var för nästan tio år sedan!). Vad kan man säga, trion Masina-Fellini-Rota är oslagbar. Masina balanserar det komiska och tragiska på ett mästerligt sätt liksom Fellini lyckas blanda allvar (fattigdom och marginalisering) med tokerier på sitt skickliga vis. Rotas musik är ljuvlig. Summa summarum, fin film!
Zero75
2018-05-29
En samhällsskildring/socialt engagemang som jag inte sett i någon annan Fellini. Riktigt bra. Fin film.
Ful_fisk
2017-04-23
Gillar tidiga Fellini mer än de senare, knepigare filmerna. Här finns ganska mycket samma själ och hjärta som i den lysande La strada, men också samtidsskildringen, som skulle utvecklas ännu mer i efterföljaren Det ljuva livet. Väldigt jordnära och äkta, och bra skådespeleri. Inte La strada-bra, men ändå väl värt att se.
BSBully
2016-12-02
Giulietta Masina vilken alldeles underbar människa att beskåda, vilken fruktansvärt härlig film! Se den, se den, se den!
MaxMackan
2016-09-25
Wow. Min första Fellini och jag är riktigt imponerad. Fantastiskt manus med framförallt en av de mest levande karaktärerna jag sett på film, fantastiskt spelad av Masina. Det finns så mycket att packa upp om religion, kärlek, klass. Det går också att se en sorts analys av hora/madonna-komplexet. Gud, det finns så mycket matnyttigt här. På det dessutom en intressant tragikomisk film att titta på om man inte är på det analytiska humöret.
labi
2015-12-08
Masina 💜
Spidde
2015-10-29
Underhållande och gripande drama med en fantastisk Giulietta Masina i huvudrollen. Hon gör en grymt stark rollprestation, bland det bästa jag sett. Filmens story känns också intressant och drabbande. Stark fyra.
F-M-J
2015-09-14
Tragikomiskt mästerverk signerat Italiens stolthet Fellini. Sedvanligt fångas man in i en värld som står på trösken in till drömvärlden där kändisskap, olycklig kärlek, religion, mirakel och den oskyldiga naiviteten skildras på ett intelligent maner. Slutet svider mycket men är genialt. Tackar Fellini för min andra femma och kan konstatera att han är "upp there" bland de allra största filmskaparna.

2015-07-24
Första Fellini filmen jag uppriktigt gillar. Älskar Caribias längtan efter kärlek pga tragisk barndom/uppväxt och konstant omedvetet letande efter. Bitterljuv och underbar berättelse