3.2

Cadillac Records

Handlar om hur Chess Records startade och ett imperium byggdes samtidigt som den följer många av de artister som gjort stor påverkan på musiken då och idag.

Originaltitel Cadillac Records
Regissör Darnell Martin
Manus Darnell Martin
Genre Drama, Romantik, Musikal, 2000-tal, Biografi
Skådespelare Adrien Brody, Jeffrey Wright, Emmanuelle Chriqui, Mos Def, Cedric the Entertainer, Beyoncé, Gabrielle Union, Tammy Blanchard, Eamonn Walker, Isiah Whitlock Jr, Columbus Short, Shiloh Fernandez, Jill Flint

hardcore
2018-10-14
Skådespeleriet är bra men problemet med tex Beyonce är inte att hon gör en dålig tolkning. Utan för mig känns inte hon trovärdig som Etta James för att hon är Beyonce och det är det lite för svårt att för min del koppla bort. Att en av världens största artister gestaltar en annan som var det typ 50 år innan är lite att skjuta sig själv i foten. Hade tex filmen varit baserad på henne fast ändå inte vara henne. Som tex the rose är baserad på Janis Joplins liv men det är inte Joplin den handlar om då hade jag kunna köpa det. Sen tycker jag att filmen är väldigt ytlig då den visar för många intressanta artister som egentligen hade gjort sig bäst som film var för sig.
RustyFilm
2016-12-07
Välgjord film om 50-60 talets blues artister på Chess Records, kanske är det lite slätstruket berättat, detta trots att man troligen har saltat den verkliga historien en del. Men mig tilltalar det storligen. Det är skådespelarna själva som sjunger (förutom nått undantag, där det är original) Brukar tycka det är bättre att lägga in original artisternas röster och här skulle det höja filmen till ännu högre höjder om så gjorts. Måste ändå berömma Beyoncé s tolkning av Etta James. Filmen porträtterar förutom nämnda Etta James blues storheter som Muddy Waters, Little Walter, Willie Dixon, Howlin Wolf och Chuck Berry. Fantastisk musik.
2016-10-22
Väldigt bra film med bra skådespelare och bra musik. Mos Def gör väldigt bra ifrån sig som Chuck Berry och jag gillar också Beyoncé som Etta James.
Raimo_1985
2015-05-08
Ganska bra, stark trea. Tror denna släpptes direkt på dvd i Sverige? En riktigt trevlig musikfilm att koppla av till. Jag kan inte mycket om dessa artister heller så det var kul att lära sig lite. Synd att historien berättas så hastigt bara. Sedan vet jag ju inte vad som är sant heller.
elzplz
2014-10-11
ganska tråkig, tappade koncentrationen typ med detsamma.
chris_lambert_
2013-08-10
klumpigt berättad men bra musik.
fetpoet
2012-08-26
Jag gillade faktiskt Mos Def som Chuck Berry.
XJR
2012-04-19
Det är synd att filmen är så rörigt berättad, vimlar av felaktigheter och helfel prylar för aktuell tid. Bilarna är ibland 10 år för nya, Chuck Berrys låtar är från 60-talet, men handlingen är på 50-talet, alla skivor som spelas i filmen är små 45-varvare, men de slog ju inte i genom förrän senare, det skulle varit stenkakor, Little Walter dog inte alls hemma hos Muddy, utan hos sin tjej. Len Chess dog inte när han lämnade studion, utan långt senare. Blev lite fånigt stereotypt amerikanskt där.. Listan kan göras lång. Det är bottennivå på research, tycker jag, och extra illa med tanke på att filmen utger sig för att vara dokumentär. Det saknas en hel del viktiga saker också, t.ex. var inte Len Chess ensam, han byggde Chess records med sin bror, men.. Jag älskar musiken, och de flesta låtar framfördes helt OK. Jag är också helt nöjd med Beyoncé, tvärtmot vad många andra här tycker. Och visst är Howlin' Wolf grym, han var ju verkligen stor i verkligheten också (1.98 lång), men inte var han och Muddy bittra fiender. Hade gärna sett att filmen koncentrerat sig mer på musikhistorien istället för ständigt supande och pengaproblem. Så, trots ett fantastiskt ämne och underbar musik så kan jag inte sätta högre än en 3:a. Så synd.
FatFrank
2012-02-01
Håller med föregående talare och kan tillägga att Beyonce är fantastisk!
Kruys
2012-01-26
Skådespelet är uruselt och berättarrösten parodisk. Men soundtracket gör att filmen får en tvåa.