3.3

Café Lumière

Hou Hsiao-Hsiens hyllning till Ozu på 100-årsjubileumet av dennes födelse. Handlar om journalisten Yôko och hennes trassliga väg mot självinsikt. Under förberedandet av en artikel om den taiwanesiske musikern Jiang Wenye blir hon ofrivilligt med barn vilket försämrar till relationen med hennes traditionellt sinnade föräldrar.

Originaltitel Kôhî jikô
Regissör Hou Hsiao-hsien
Manus Chu Tien-wen, Hou Hsiao-hsien
Genre 2000-tal, Drama
Skådespelare Yo Hitoto, Tadanobu Asano, Masato Hagiwara, Kimiko Yo, Nenji Kobayashi

hsimpson
2020-03-01
Trevligt med Tokyomiljöerna, men annars var detta segt och ohyggligt oengagerande. Hou kan bättre, och det känns som att mina första pirrande känslor för hans filmer börjar falna. Jag får kanske återbesöka Daughter of the Nile...
BrutusBeefcake
2015-01-21
Det här var ju helt klockrent, Hou lyckas skildra det vardagliga livet hos karaktärerna i filmen så realistiskt och så självsäkert bra i dialoger, kroppspråk och tankar. Det var himla skönt att bara få njuta av vardagliga problem hos vanliga människor där det inte blir massvis med drama, skrikande och jobbiga lägen. Bara få sitta och observera denna perfekta karaktär han skapat i Yoko. Han gör det träffsäkert och tätt inpå, så tätt in på att ibland känns det som att man sitter och spionerar på någons riktiga liv, vilket i sig var lite skrämmande men när hela filmen har en sån naturlig och harmonisk gång så spelar inte det någon roll, man mår så bra ändå, detta behövde jag. Jag kommer definitivt spana in Ozu som Hou hyllar i.om. denna film. (11/15)
Ningyou
2013-09-05
Det ska till mycket för att få en film med Asano att - för mig - bli helt ointressant. Här finns ingen som helst handling, och ingenting händer. Att jag blev nostalgisk över allt Tokyo var den enda anledningen till att jag såg klart den.
goeran
2012-07-25
Hou Hsiao-hsiens film Café Lumière (Kôhî jikô) från 2003 är en väldigt välgjord och bildmässigt tilltalande film; däremot tycker jag väl inte att själva storyn riktigt håller Ozu-klass. Som hyllning till mästaren Ozu är dock filmen ytterst tilltalande (och Yo Hitoto i huvudrollen som Yôko är väl i klass med gångna tiders filmstjärnor).
sirkurt
2010-11-04
Väldigt seg och långtråkig. Själva historien kommer aldrig någon vart om det nu var någon historia över huvud taget. Ointressant och meningslöst.
Evans
2010-11-04
Vilken underbar liten film. Hade kanske mycket med Tokyo-ljuden och bilderna att göra, men jag blev genuint glad av den här filmen. Det är liksom så här filmer ska vara, tycker jag.
Kurosawafan
2009-10-11
gansk aobegriplig, inte alls ozus klass
Tonti
2008-07-24
Jag gillar filmen och den har växt ytterligare i efterhand, men jag kan ändå inte förneka att jag hade svårt att hålla koncentrationen uppe hela tiden. Fungerar hyfsat som Ozu-hyllning.
KimEkberg
2008-07-23
mysig och trevlig. Kanske lite för oöm för min smak egentligen, men sannerligen en film att koppla av med tillsammans med en fet grönsallad och syrrans chips och godis.
randomizer
2007-11-29
Ja... Vad ska man säga? Filmen lyckas förmedla en ganska fin stämning, och det är många fina bilder att titta på. Men om man ser till innehållet har denna film egentligen väldigt lite att komma med.