3.6

Kairo 678

Tre kvinnor har blivit utsatta för sexuellt ofredande, på väg till arbetsplatsen, i publiken på fotbollsmatchen och på öppen gata utanför sitt hem. De bestämmer sig för att hämnas sina förövare, var och en på sitt eget sätt.

Originaltitel 678
Alternativ titel Cairo 6,7,8, Cairo 678
Regissör Mohamed Diab
Manus Mohamed Diab
Genre Drama, 2010-tal
Skådespelare Bushra, Nelly Karim, Maged El Kedwany, Nahed El Sebaï, Bassem Samra, Ahmed El Feshawy, Omar El Saeed, Sawsan Badr, Yara Goubran, Marwa Mahran

2019-01-21
Inledningsvis känns filmen mest "angelägen men trist", men tristheten försvinner sakta men säkert, och till slut har vi en "angelägen och bra" film istället. Gillade såväl skådespelerskorna som deras karaktärer - explosiva och grymt dynamiska. (9/15)
fridenpaden
2014-05-23
Efter en sviktande start så blev det här en hyggligt bra film.
goeran
2013-11-10
Mohamed Diabs Kairo 678 från 2010 är en sevärd film om kvinnornas situation i Egypten; om sexuella trakasserier och mäns förlegade kvinnosyn.
Gigi1943
2013-11-10
Varör gav jag den bara en trea? Förmodligen för att jag blev så illa till mods över att få skrivet i ansiktet vilka svin männen är på denna sidan jordklotet. Och jag som ogillar att trängas i tunnelbanman för risken att bli bestulen på min plånbok! Det var en mycket stark film. Men jag vill inte se den en andra gång (som det skall vara för att jag ska ge den en fyra).
Hargulaf
2013-03-08
Filmen lyckas på nåt magiskt vis blanda alla möjliga genrer på ett sätt som funkar.
elzplz
2012-07-18
urbra.
yazz
2012-04-11
För mig som känner igen en hel del från Egypten är den här filmen helgjuten. Många detaljer är subtila - som klassmarkörerna exempelvis - men trakasserierna är mycket realistiska och grundade på verkliga händelser. Polisen tror jag är där för mansperspektivet, att få se en omsvängning från vad som början tyvärr är en alltför vanlig syn på sextrakasserier och machismo.
laserpikka
2012-03-08
Jag är imponerad över hur nyanserad filmen är, mycket lite är svart eller vitt i historierna. Att man fick följa dessa tre kvinnor och polisen gör att man inte hinner komma riktigt nära någon av karaktärerna.
htc
2012-03-08
Håller med Hoppandesoffan att det blir lite brokigt emellanåt, och ja, polisen känns mer som en humoristisk ventil för att lätta upp stämningen ibland. Dock tycker jag att kvinnornas olika historier kompletterar varandra och skapar en dynamik. De har inte samma förutsättningar, motiv eller känslor - men ändå dras de till samma typ av agerande vilket för dem samman. Intressant och bra skådespeleri tycker jag.
Hoppandesoffan
2012-03-08
När den e stark så e den jävligt stark, men tyvärr känns manuset inte helt genomarbetat. Vad gör polisen där tex egentligen förutom att få en att skratta lite? Och de tre kvinnornas historier känns inte riktigt jämbördiga