2.9

Cake

Claire har ett ansikte och en kropp fulla av ärr, svår smärta i ben och rygg, mår psykiskt uruselt och är känslomässigt helt tom. Kort sagt - hon lider. Men hon är också en riktig bitch. Efter en olycka har hon lyckats driva både man, vänner och terapeuter ifrån sig och hon lever ensam i sin bungalow. Dit släpper hon endast in sin trogna hushållerska Silvana och ibland trädgårdsmästaren för lite meningslöst sex. Men när en kvinna i terapigruppen begår självmord får Claires liv plötsligt lite andra drivkrafter än dem som går ut på att skaffa mer piller än vad recepten tillåter.

Originaltitel Cake
Regissör Daniel Barnz
Manus Patrick Tobin
Genre Drama, 2010-tal
Skådespelare Jennifer Aniston, Adriana Barraza, Sam Worthington, Anna Kendrick, Evan O'Toole, Mamie Gummer, Felicity Huffman, William H Macy, Chris Messina, Lucy Punch, Manuel Garcia-Rulfo, Camille Guaty, Britt Robertson, Allen Maldonado

KyLLo
2019-06-27
När man läser filmbeskrivningen kan man nog få för sig att det är en intensiv, händelserik och komisk film, men jag upplevde den inte som det. Jag brukade ogilla Aniston, men på senare tid har jag sett henne i ett par bra roller och då har hon levererat. Så även här. Pendlar mellan en stark tvåa och en svag trea.
Knasiga-Lasse
2019-06-25
Tråkig.
92axha10
2019-02-27
En aning ofokuserad och gnällig film med spridda stunder
2017-12-30
Jag hade inga förväntningar över huvud taget. Vilket kanske var bra. Hur som helst så är det här en bra film där Jennifer Aniston faktiskt gör ofantligt bra ifrån sig. Enda minuset är väl kanske att slutet kunde ha varit lite bättre.
fridenpaden
2017-02-25
Om det inte hade varit för det där jäkla hjärnspöket så hade jag nog gett filmen ett bättre betyg.
jonbo
2016-08-21
Aniston är bra, det trodde jag inte riktigt, i en film som tror lite för mycket på dess självklara styrka, och därför missar att berätta historien väl.
asasae
2016-08-13
Tycker filmen är lite dryg och deprimerande med ett konstigt slut. Kändes inte som om det fanns något ljus i tunneln och det var tungt.
ericdraven
2016-03-07
Oerhört sorglig film och fantastisk rollprestation från Aniston.
StureStenhög
2016-02-28
Det är alltid kul när det visar sig att en skådespelare har ett bredare register än vad man kanske hade trott, och det är i allra högsta grad fallet med Aniston här. En väldigt övertygande insats. Det är kul att se henne gå runt och vara osympatisk, och det väcker också en del frågor kring hur mycket sympati man kan och bör känna inför en sådan människa. När sedan bitch-tendenserna börjar tonas ut så sker det dessutom på ett smidigt sätt. Filmens svaghet är dock direkt relaterad till dess styrka, den är nämligen lite för fokuserad på sin huvudperson, och det blir väldigt uppenbart att alla sidokaraktärer bara är där för att fylla en funktion i hennes utveckling, och de tillåts därför aldrig bli riktiga karaktärer i sig själva. Så trots att huvudpersonen känns äkta, så får filmen i övrigt en konstruerad känsla. Hade man bara filat på den lite så hade det kunnat bli riktigt bra, men den är klart sevärd som den är också
mammene
2016-02-27
Jag tycker det här var värt en svag fyra, att man vågar hålla linjen utan att flippa ur med sentimentalitet, för man höll den linjen bra. Inget ovanligt fenomen att hamna i bitterhet, det hela kändes realistiskt och man tog tid på sig, och då blir det mer subtilt. En liten knorr tillät man sig. Aniston gör en stor prestation här och hon gör det bra, minst sagt.