3.3

Calamari Union

Sjutton män, alla vid namn Frank, står inför utmaningen att ta sig från Kallio, en arbetarstadsdel i Helsingfors, till Eira, en rikemansstadsdel. Mellan dem och deras mål finns Helsingfors skoningslösa gator.

Originaltitel Calamari Union
Regissör Aki Kaurismäki
Manus Aki Kaurismäki
Genre Komedi, 80-tal
Skådespelare Kari Heiskanen, Sakke Järvenpää, Timo Eränkö, Asmo Hurula, Pirkko Hämäläinen, Aki Kaurismäki, Matti Pellonpää

hsimpson
2020-07-17
Bland det sjukaste jag har sett, på ett enbart dåligt sätt. Dötrist och långtråkig. Första bottennappet för mig i Kaurismäkis filmografi.
gjoob
2018-09-11
Minns att den var lite halvcharmig, inte minst med alla filmreferenser, men oerhört tröttsam i längden. Att alla heter Frank är ju liksom knappt kul första gången, men 80 minuter av det är helt klart i överkant.
Raimo_1985
2016-09-28
En av mina Kaurismäki-favoriter, andra titten. Höjer till en svag femma. Nu begriper jag också kopplingen till finska vinterkriget och generations-film.
martineden
2016-03-27
*SÄNKER FRÅN 5:a TILL 4:a* Även om jag fortfarande gillar denna film oerhört mycket så inser jag efter omtitt att jag var lite väl panegyrisk i mitt initiala omdöme. Det är en fin känsla och atmosfär samt en mycket koncentrerad kaurismäkisk absurdism. Mycket bra!!! 4+
martineden
2016-02-20
[rek. 4] Gillar verkligen denna film som skulle kunna kallas absurdistisk noir. Filmen har helt klart en allegorisk dimension som jag finner mycket tilltalande. Jag förstår att vissa inte tilltalas av den, men jag älskar atmosfären och känslan i den. I kontrast till senare Kaurismäkifilmer finns här härlig och vitsig dialog. Mycket rolig, om än på ett ytterst subtilt sätt. Mästerverk!! 5.
Hypostas
2015-12-14
Mycket speciell humor. Inte min kopp té. Sedan förstår jag inte hur någon kan tycka att det är "coolt" eller "hårt". Meningen är väl att det ska vara låtsad/inbillad coolhet som mynnar ut i töntighet, som i sin tur ska vara roligt.
AlbinWesley
2015-10-11
Kul, snyggt och bra, men kanske ingen riktig superfavorit hos mig...
Raimo_1985
2014-02-28
Extremt skön film, fyra nästan femma. Jag skrattar jättemycket. "Min polare dog. Jag behöver bilen." - Okej
maldoror
2013-02-18
Kan vara en av de coolaste filmer som gjorts, men då är jag lite partisk eftersom jag tycker just hårda finska män i solglasögon är bland det coolaste som finns.
oapelmo
2012-09-29
Allt för plottrigt och utan röd tråd. "Frank-skämten" blir rätt tradiga