3.4

Calcutta

Den bengaliska staden i närbild där Malle fokuserar på de stora klasskillnaderna mellan rik och fattig och de tuffa förhållanden stadens immigranter lever under. Vi får också se religiösa ceremonier och ett stadsvimmel som få andra städer kan visa upp.

Originaltitel Calcutta
Regissör Louis Malle
Manus Louis Malle
Genre Dokumentär, 60-tal
Skådespelare Louis Malle (röst)

Tonti
2016-07-11
Bildmagi på hög nivå. Det inledande avsnittet formligen tränger sig på en med sin täta skildring av Calcuttas gatuliv.
KimEkberg
2012-04-20
För att komma från en epok då ordet "fred" ansågs flummigt och radikalt, är detta en ganska komplex betraktelse. Bättre stadsskildring har nog sällan en stad begåvats med. Egentligen vill jag sätta fem för att jag känner ett så stort utbyte av att se den här, men det finns små problem som inte riktigt går att blunda för. Exempelvis är blicken en smula antropologisk, i ordets dåliga bemärkelse, människorna tittas på lite som djur. Hade man slopat babblet helt, vilket ofta är fallet, hade det varit världens bästa film. Rent fotografiskt är det bland det mer fantastiska jag sett, osviklig känsla i varje bild.
HerrArne
2008-09-05
Klart sevärd som tidsdokument.