3.3

Call Girl

Stockholm, sent 70-tal. Det perfekta samhället. Politisk neutralitet och kärnkraft marscherar hand i hand med kvinnlig frigörelse och sexuell revolution. Bara ett stenkast från regeringsbyggnader och ungdomshem ligger den förföriska och smutsiga världen av sexklubbar, stripshower, diskotek och lägenheter för intima möten. Den unga Iris blir rekryterad från samhällets bottenskikt till en hänsynslös värld där de med makt tar vad de vill ha.

Originaltitel Call Girl
Regissör Mikael Marcimain
Manus Marietta von Hausswolff von Baumgarten
Genre 2010-tal, Drama, Thriller
Skådespelare Sofia Karemyr, Simon J Berger, Josefin Asplund, Pernilla August, Anders Beckman, Sven Nordin, David Dencik, Hanna Ullerstam, Sverrir Gudnason, Ruth Vega Fernandez, Magnus Krepper, Jade Viljamaa, Louise Peterhoff, Jennie Silfverhjelm, Outi Mäenpää

Solidus
2019-08-01
Snygg yta, men jag saknar liter mer djup i filmen. T.ex. introducerar regissören en son till bordellmamman, men man gör ingenting mer med det. När det gäller huvudpersonen känns det som hon går igenom filmen med samma min,. Jag förstår att hon har haft det tufft, men hon berör tyvärr inte. Perfektion när det kommer till fotot och fånga in tidskänslan i 70-talets Sverige, men tyvärr mer bristfälligare när det kommer till karaktärerna.
dudson
2018-10-16
O### P####.
dudson
2018-10-16
Good Damn detta var verkligen en fet smocka till film!! Swe skapar kultur när den är som mest närgången & driven. Fy fan vilken vidrigt o skabbigt samhälle vi hade då på mitten av 70-talet när det kommer till sex/kvinno syn. Man blir fan mörk rädd. Ingen Mee 2 Kampanj där inte. Skådisarna går heller inte av för hackor. Imponerad!! Sen gestaltningen av sex köparen O### P### är åxå fint genomförd. Stark Film Konst!!!
Nalleman
2018-05-21
Kan någon mer än SVT:s filminköpare tycka detta dravel är bra?
Roswall
2018-03-10
Marcimain lyckas på ett gott sätt förmedla ett mörker och hopplöshet, utan att spela för mycket på kännslor. Jag är precis som i Lasermannen imponerad av hur han lyckas skildra samtiden. Vidrigt och tragiskt att det här är baserat på verkliga händelser. Hoppas tjejerna mår ok idag.
2018-02-27
Så otroligt seg!!
2017-10-24
2017-06-29
Marcimain & co har egentligen bara lyckats riktigt bra med en enda sak, nämligen att få filmen att kännas som en genuin 70-talsproduktion. En rätt så trött, odynamisk och utdragen film med ett intressant tema och en fullkomligt överjävlig Pernilla August (som räddar trean med nöd och näppe). (7-/15)
RustyFilm
2016-12-09
Det här ska vara en thriller som inspirerats av den verkliga Geijeraffären på 70-talet. Intrigen är snårig det är heller inte lätt att alltid veta vem som är vem. Greppet att betrakta handlingen från olika håll i olika skeden brukar ofta vara ett lyckat filmupplägg. Men oskicklighet i manus och regi gör att det här bidrar till snårigheten. På den positiva sidan är den felfria och detaljerade 70-tals miljö skildringen. Pernilla Augusts störda och kallblodiga gestaltning av bordellmamman Dagmar Glans är lysande
Starlette
2016-10-11