3.8

Call Me by Your Name

Den känsliga och kultiverade Elio är det enda barnet i den amerikansk-italiensk-franska Perlman-familjen. Han står inför ytterligare en lat sommar i sina föräldrars hus på den vackra och lugna italienska landsbygden. Då anländer Oliver, en akademiker som ska hjälpa Elios pappa med hans forskning.

Originaltitel Call Me by Your Name
Regissör Luca Guadagnino
Manus James Ivory
Genre Drama, Romantik, 2010-tal
Skådespelare Timothée Chalamet, Armie Hammer, Michael Stuhlbarg, Amira Casar, Esther Garrel, Victoire Du Bois, Vanda Capriolo, Antonio Rimoldi, Elena Bucci, Marco Sgrosso, André Aciman, Peter Spears

Rejn
2021-04-17
Jag måste missuppfattat något med den här, för jag förstår verkligen ingenting av den fina kritiken den fått. Jag tycker karaktärerna beter sig obegripligt tämligen rakt igenom hela filmen och jag får inget grepp om vare sig dem eller filmen som helhet. Den är bara konstig.
StureStenhög
2021-04-09
En föredömligt subtil kärlekshistoria. Här blir det ingen övertydlig Hollywood-kärlek, och inte heller blir det den sortens uppfostrande ton som sådana här filmer gärna brukar kunna få. Skönt också med en film utan skurkar. Här får vi först och främst en ung man mitt i processen att lära känna sig själv och försöka förstå sig på livet. Träffsäker lat-sommar-känsla också, och den intellektuella miljön tilltalar mig. Trots det fastnar jag aldrig riktigt för karaktärerna, de förblir lite för personlighetslösa filmen igenom. Jag kan trivas hyfsat med att följa dem en stund, men blir aldrig speciellt engagerad i deras öde
mammene
2021-04-07
En ganska okomplicerad film, där livet bara rullade på i en vacker och varm miljö. Många underliggande känslor och nyfikenhet som vibrerade. En sommar där livet bara fanns där och nu, en skön känsla för stunden.
pufred
2020-05-25
Den känns väldigt förskönande och oproblematisk i en kulturborgerlig idyll. Saknar lite svärta, ångest, komplexitet,existensialism, skuld,skam, tvivel,narcissism, utnyttjande, experimenterande, lite gråskalor och nyanser i denna endimensionella romantik. Hans sexscener med tjejen kändes mer trovärdiga än hans förtjusning i en Ken-docka. Kändes mer som en önskedröm eller propaganda än en problematisk tonårsförälskelse. 80-talets HIV-skräck och diskriminering framkom inte alls. Sevärd och lite bitterljuv men jag förväntade mig mer.
Körsbär
2020-01-04
Ja jo visst, jag fattar poängen, men jag har sett det förr. Såg filmen mestadels för att jag älskar låten "Mystery of Love", obegriplig på många scener och konstigt beteende på karaktärer. Älskar dock Armie Hammer, men det får inte filmen att lyfta ifrån högre än en tvåa.
Tatty
2019-12-11
En lugn och intressant film som inte händer mycket. Inte riktigt min filmsmak!
setterwall
2019-12-10
Otroligt välgjord på alla sätt och vis.
setterwall
2019-12-10
Otroligt välgjord på alla sätt och vis.
Prsoner
2019-08-23
Bra skådespeleri och foto, fina miljöer från den italienska landsbygden. Men manuset...
Kayuzuzu
2019-04-01