2.7

Camino

Camino har precis blivit tonåring med allt vad det innebär. Nyfiken på vad livet har att erbjuda försöker hon bryta sig loss från sin starkt religiösa mamma. Plötsligen blir hon allvarligt sjuk och både hennes och familjens tro sätts på prov. Den fjortonåriga flickan får nu samtidigt uppleva två av livets stora frågor - kärleken och döden.

Originaltitel Camino
Regissör Javier Fesser
Manus Javier Fesser
Genre 2000-tal, Drama
Skådespelare Nerea Camacho, Carme Elias, Mariano Venancio, Manuela Vellés, Lola Casamayor, Ana Gracia, Pepe Ocio, Jordi Dauder, Emilio Gavira, Lucas Manzano, Claudia Otero, Miriam Raya

Skapad 2010-07-31 av frienatic
Den unga Camino är, precis som de flesta flickor på väg in i puberteten, mer intresserad av pojkar och att ha roligt än sin mammas stränga religiositet. Hela familjen är medlemmar i Opus Dei, en...   Läs mer »

Greystalker
2014-02-20
Filmer som bygger på religiös fanatism är inte min likör.
ledsenpirat
2013-06-09
Det borde framgå bättre att detta är en ungdomsfilm. Passar kanske någon i tidiga tonåren, innan man inte klarar av att se en film med överspelande skådespelare och en mindre trovärdig story.
Tompalin
2011-08-12
Nerea Camachos insats är det som håller betyget uppe, dramaturgiskt var den också väldigt bra och fint foto, tycker dock att som jag tycker var svårast att ta emot och behandla var den spontana applåden i slutet, Varför lägga in en sådan förstörande stämnings sänkare! Inte vet jag... Kunde dock blivit ett högre betyg.
PhoenixRising
2010-12-26
Religionen står mig upp i halsen och gör mig bara irriterad och arg. Det är tydligt att regissören själv inte tror att Camino var ett helgon, utan bara en liten flicka som drömde om en pojke som råkade heta Jesus. Den överreligiösa morsan vill jag bara slå på käften och hur i helvete kan man vilja göra en 11-åring till martyr för att hennes morsa hjärntvättat henne till att inte klaga för att gud ser henne?
Filmguden911
2010-12-20
Herre Gud vad religiöst det kan vara då. Blev fan kräkfärdig av all övertro till gud, jesus hit och jesus dit. Usch! Att det överhuvudtaget finns såna människor som flickans mor skrämmer mig till den grad att jag genast ska gå ur kyrkan. Det är fan på tiden. Ville hoppa in i filmen och dela ut ett antal käftsmällar. Som ni märker blev jag iaf berörd av filmen. Den var bra men alldeles för mycket av Jesus och korkade troende för min smak. Stark 3a.
ivan
2010-10-11
Jag gillade inte alls filmen, Den gjorde mig bara förbannad och illa till mods. Usch! Skulle kunna ha varit en bättre film med en mer balanserad och nyanserad ton, men här öste regisören på för fullt vilket helt enkelt blev för mycket. Betyget blir en klen 2:a, men endast förtjejens rollprestation.
KyLLo
2010-09-29
Det här verkar vara en film som användare tycker helt olika om. FT-betyg är 4 och personligt förväntat betyg 1. Tror aldrig jag sett det förut. Fast det kanske kan bero på att det bara är tio personer som betygsatt den.
TippiHedren
2010-09-20
Oj vad en film kan tappa trovärdighet. Tyvärr har man här öst på allt man bara kunnat och när man inte tror det kan bli värre... Jo minsann, ännu mer smöriga och övertydligt dramatiska händelser inträffar när man bara önskat att filmmakarna litat på att grundstoryn var tillräckligt bra. Jag har alltid svårt för klämkäcka och självuppoffrande barnkaraktärer och detta blev bara för mycket. En mycket svag trea, för filmen var tots allt välgjord.