3.3

Cape Fear

En nyutsläppt fånge gör livet surt för advokaten som några år tidigare inte lyckades få en frikännande dom. Han börjar med att bekanta sig med advokatens dotter.

Originaltitel Cape Fear
Regissör Martin Scorsese
Manus Wesley Strick
Genre Thriller, Kriminalare, 90-tal
Skådespelare Robert De Niro, Nick Nolte, Jessica Lange, Juliette Lewis, Joe Don Baker, Robert Mitchum, Gregory Peck, Martin Balsam, Illeana Douglas, Fred Dalton Thompson, Zully Montero

Skapad 2019-10-14 av Redwood
Platsen är en liten stad i den amerikanska södern. Tiden är tidigt nittiotal. En ex-fånga, nyss frigiven efter att ha suttit 14 år inspärrad för våldtäkt, ger sig på försvarsadvokaten som s...   Läs mer »

Skapad 2019-09-30 av BobbyPeru
Martin Scorsese hade just gjort Maffiabröder, då han blev sugen att göra om filmen Farlig Främling (Cape Fear, 1962). Den handlar om advokaten Sam Bowden som misslyckats med att frige psykopaten ...   Läs mer »

Skapad 2007-04-14 av Jämte
Cape Fear är Martin Scorseses remake av originalfilmen från 1962. Det är vad jag har förstått i stor sett samma handling, samma enkla men ack så kraftfulla originalmusik och Gregory Peck från o...   Läs mer »

Roswall
2018-03-06
Lewis imponerar, de andra gör de bra med. Scorsese lyckas väl med estetiken, men tyvärr är berättelsen både för bisarr och våldsam. Jag uppskattar de etiska undertonerna.
Boondock_saint
2017-11-10
Helvete vad kass!
StureStenhög
2017-05-29
Originalfilmen ska väl inte målas upp som något mästerverk, men den lyckades bättre än denna med att skapa en känsla av maktlöshet, och den hade en Robert Mitchum i absolut toppform medan De Niro mest bara går på tomgång i denna. Kul dock att både Mitchum och Peck dyker upp även i den här. Att Scorsese försöker göra vissa aspekter av historien lite mer komplexa är också lovvärt, men tyvärr undermineras de försöken av att andra aspekter är alltför dumma och fåniga. När den utdragna och överdrivna tredje akten tar över, så raserar den allt som man har försökt bygga upp tidigare. Den här filmen hade behövt bestämma sig för om den ville vara seriös eller oseriös, man kan inte få båda
RustyFilm
2016-12-07
Det här är en läbbig historia. Jag såg den gamla varianten från 1962 (med Gregory Peck) för cirka 25 år sedan. Lite väl länge sen för att kunna göra en bra jämförelse. Tror den nya varianten är mustigare tack vare Scorseses perfekta regi. Den stegrande spänningen känns igen. Sevärd.
2016-10-23
Jag har inte sett originalet så vilken version som är bäst kan jag inte yttra mig om. Men den här filmen tycker jag är väldigt bra, faktiskt en av de bästa som gjordes på 90-talet. Både Nick Nolte, Robert De Niro och Juliette Lewis gör väldigt bra ifrån sig. Till och med Jessica Lange gör bra ifrån sig för en gångs skull. Och filmen är väldigt spännande.
BrutusBeefcake
2016-10-18
Grymt bra fram till sista akten som så många säger, då ballar det ur lite väl mycket. DeNiro är genomäcklig genom hela filmen, huga! (8+/15)
Sunken25
2016-01-05
De Niro gör verkligen en bra prestation, nästan för bra för helvete vad äcklig hans karaktär var. Tveksamt om jag kommer se om den även om den var bra, för den var ganska obehaglig. 6.9/10
Rehn108
2015-08-29
Nej men vad är det för skit jag just sett? Den mest förutsägbara och ointressanta dynga jag tagit mig igenom på mycket länge. Om man tar Night of the Hunter, förflyttar den till 1990-talet, skalar bort allt som är intressant i karaktärerna och kör resultatet genom ett Scorcesiskt machofilter, då har man fått den här filmen. Tyvärr alltså. Jag ville gärna gilla den men det går inte att uppskatta den här.
Raggarn
2015-05-17
Helt klart sämre än sitt rykte. De Niro äger filmen och är helt makalöst bra och räddar 3an. Juliette Lewis även hon riktigt bra. Det som drar ner betyget är framför allt Nick Noltes karaktär som bör vara en av filmhistoriens mest korkade karaktärer. Det ena dumma beslutet efter det andra gör att man stundtals knappt törs titta. Man sliter sig själv i håret för att det blir så dumt. Bortser man från det är det en helt ok film
DanjelFalck
2015-03-04
Rysligt fånig. Framkallar gapskratt istället för kalla kårar. Att den är så pass omtyckt som den ändå är är ett mysterium för mig.