2.3

Kapitalet

Högsta chefen för en gigantisk europeisk investmentbank klamrar sig desperat fast vid makten när ett amerikanskt hedgefondföretag försöker köpa upp dem.

Baserad på romanen Le Capital av Stéphane Osmont från år 2004.

Originaltitel Le capital
Alternativ titel Capital
Regissör Costa-Gavras
Manus Costa-Gavras, Karim Boukercha, Jean-Claude Grumberg
Genre Drama, 2010-tal
Skådespelare Gad Elmaleh, Gabriel Byrne, Natacha Régnier, Céline Sallette, Liya Kebede, Hippolyte Girardot, Daniel Mesguich, Olga Grumberg, Bernard Le Coq, Philippe Duclos, Yann Sundberg, Eric Naggar, John Warnaby, Jean-Marie Frin, Bonnafet Tarbouriech

labi
2017-10-08
Costa-Gavras vet hur man kokar soppa på en spik. Trots att manus är dötrist hålls ändå spänningen vid liv. Elmaneh är duktig.
mattarello
2017-04-27
Costa-Gavras har en litet märkligt grepp om den här filmen, Antingen är han övertydlig i sin regi eller så väljer han att berätta en modern saga eller snarare fabel om finansvärldens megalomani. Filmen är alltifrån tråkig, men jag känner mig osäker på om jag ska tycka att den är löjlig eller ta den för just en fabel.

2013-04-27
Costa-Gavras blir för övertydlig när han ska illustrera finansvärldens galenskap med Gad Elmaleh i huvudrollen är mycket bra.