3.5

Capote

När författaren Truman Capote läser i en tidning om de brutala morden på en familj i Kansas bestämmer han sig för att skriva en bok om det. När han börjar sina efterforskningar blir han så intresserad av mördarna och fascinerad av själva morden att han börjar skriva ner all information han kommer åt. Baserad på biografin "Capote" av Gerald Clarke från år 1988.

Originaltitel Capote
Regissör Bennett Miller
Manus Dan Futterman
Genre Drama, Kriminalare, 2000-tal, Biografi
Skådespelare Philip Seymour Hoffman, Clifton Collins Jr, Catherine Keener, Chris Cooper, Bruce Greenwood, Bob Balaban, Amy Ryan, Mark Pellegrino, Allie Mickelson, Marshall Bell, Craig Archibald, Bronwen Coleman

2017-08-14
Den här var ju bra.
sawa
2017-03-24
L-å-n-g-s-a-m.
Goham
2015-10-16
PSH är grym men lite långsam film i övrigt.
LacombeLucien
2015-04-26
Okej.
Qhunden
2015-01-27
Truman Capote, ja vem var det nu igen? Frågar mig själv i efterhand varför jag såg den här filmen när min relation till karln i princip är obefintlig. Tycker inte PS Hoffman fyller ut speltiden i denna förvånansvärt långtråkiga historia som tyvärr lämnade mig oberörd. Kommer bara minnas rösten.
2014-11-25
Det var med stora förhoppningar jag valde att se denna film. Stor del i mina höga förhoppningar hade all den kärlek som Oscarjuryn öste över filmen. Tyvärr måste jag säga att detta var inte den härliga filmupplevelse jag trott den skulle vara utan det blev bara ett konstaterande att detta var OK. Philip Seymour Hoffman är dock bra.
hestret
2014-07-25
Första filmen med den stora stora personliga favoriten PSH efter hans bortgång. Otrolig prestation förstås. Höjer filmen något enormt för annars tycker jag att filmen, trots att den undviker en hel del typiska fällor för biopics, är rätt seg och trist. Storyn är helt enkelt inget vidare och allt känns bara rätt platt. Vad gjorde ens Capote så pass intresserad av dessa mord? Stor obesvarad fråga. Samtidigt får vi inga skiften, inga händelser, ingen direkt humor, ingen spänning, ingen nervositet. Helt enkelt utan toppar eller dalar i något sammanhang. Regin är oklanderlig, men tyvärr inget utöver det vanliga. Man rycks ju sällan ut sätet över något särskilt med den här filmen förutom PSH då förstås. Man lyckas verkligen lära känna Capote som person utifrån enbart det här porträttet. Rätt fantastiskt då han i övrigt inte har så mycket draghjälp från övriga delar av filmen. PSH räddar upp detta till en stark stabil trea. 55/100
mammene
2014-07-24
Helt fantastisk rolltolkning av Seymour-Hoffman, man blir fascinerad. En dubbelbottnad berättelse som jag kände att jag inte riktigt kunde döma om det var rätt heller fel i hans handlingar, ena stunden mänskligt och i andra stunder beräknande. Mycket bra berättat och jag blir sugen på att läsa boken.
Raimo_1985
2014-07-19
Även om den inte var jättespeciell, så kanske detta är filmen som får mig att ändra lite uppfattning om Philip Seymour Hoffman. Mycket speciell rollprestation, även om det är en typisk sådan det delas ut Oscars för....
Rift
2014-07-19
Betyget vacklar mellan en trea och en fyra; filmen har sina luckor och longörer. Men skildringen av hur Capote manipulerar alla både hänsynslöst och självömkande är så raffinerad att det till sist blir en fyra. Inte minst också för Philip Seymour Hoffmans extraordinära rolltolkning.