3.7

Captain Fantastic - En annorlunda pappa

En far bor med sina sex barn långt inne i de djupaste skogarna i nordvästra USA. Han har ägnat sitt liv åt att lära barnen hur man ska leva och överleva långt från civilisationen, men en dag tvingas de lämna deras självgjorda paradis. När han konfronteras med den verkliga världen utmanas hans idéer om frihet och vad det innebär att försörja en familj.

Originaltitel Captain Fantastic
Regissör Matt Ross
Manus Matt Ross
Genre Drama, Komedi, 2010-tal
Skådespelare Viggo Mortensen, George MacKay, Samantha Isler, Annalise Basso, Nicholas Hamilton, Shree Crooks, Charlie Shotwell, Trin Miller, Kathryn Hahn, Steve Zahn, Elijah Stevenson, Teddy Van Ee, Erin Moriarty, Missi Pyle, Frank Langella, Ann Dowd, Louis Hobson

Thesongunsung
2021-10-09
Ett snopet slut just när deras största äventyr ska påbörjas, att återgå till samhället. Som någon annan kommenterade - ingen av extremiteterna i filmen är att föredra, och man tycker mest synd om barnen som lär lida av sina föräldrars livsval hur välmenande de än var. Med det sagt - bra skådespeleri och en uppfriskande skärskådning av hur religion, livsåskådning och samhällsnormer (eller bristen av dem) formar oss.
Starkbröl
2021-05-25
Det finns ett budskap här om formell och informell samhällelig maktutövning kontra personliga önskningar och utveckling, det vill säga vad som är "människors bästa". Men det går lite förlorat i konstruerade drama-moment. Filmens bästa ögonblick är nog när pappan och äldste grabben bråkar om bildning kontra socialisering, men det blir aldrig något av det. Viggo är väldigt bra i en för övrigt tragiskt bortslösad film.
idaho1981
2021-02-25
Fin historia med både humor och allvar. Välspelat!
Albion
2021-02-17
Fånig film om en skruvad pappa och hans indoktrinerade barn. Ser inte varken det ”roliga” eller ”charmiga” i berättelsen. Betyget blir en 2;a
BarryHero
2021-01-21
Viggo Mortensen gör det bra i sin roll som otraditionell pappa i en film som dock känns lite överskattad men har en del bra budskap. Rollfigurerna är lite av karikatyrer och kontrasten mellan Mortensens vildlivsbarn och stadsbarnen är lite väl extrem. Mynnar i slutändan ut i traditionell hollywooddramaturgi som blir ganska förutsägbar. Sevärd för Mortensens prestation och vissa tänkvärda budskap om uppfostran och livet.
HerrNenne
2020-12-21
En bra film som är, som någon skrev, lite väl naivt berättad. Hittar aldrig (eller vågar aldrig luta sig mot) den rätta balansen och blir lite väl mycket ytterligheter och extremer. Alla har fel, som Thåström skulle gormat.
Jompalompier
2020-06-23
Väldigt bra!
RustyFilm
2019-10-01
Nånstans i den nordkaliforniska (tror jag) skogen lever pappa Ben (Viggo Mortensen) med sina sex barn, 5-20 år gamla. Familjen lever helt isolerad från det verkliga samhället och barnen uppfostras (drillas) hårt såväl fysiskt som intellektuellt (de mer filosofiska ämnena prioriteras) även uppriktighet är ett ideal. Tillvaron där i skogen verkar privilegierad brist på försörjning finns i alla fall inte. Problemen börjar när klanen tvingas möta det verkliga och kapitalistiska samhället. Historien har skapats av den för mig okände filmskaparen Matt Ross (både manus och regi). Jag tycker tyvärr att hans berättelse är naivt och förutsägbart framfört, men huvudtemat är intressant. Det vingliga i regin vägs upp av bra skådespeleri, framförallt från barnaskaran och speciellt Zaja (Shree Crooks).
2019-05-08
Absolut ett spännande koncept med det stinker för mycket "american style" för min smak och så är filmen seg ibland och man tappar lätt intresset då och då, men på det stora hela artar det sig... klart en stark 3:a...
Qhorinhalfhand
2019-02-12
Det som får den här filmen att tappa i betyg var för mig den andra halvan av filmen, då storyn blir orimlig och dåligt skriven. Det blir ofta ganska ostigt, och ibland skriver filmen tittaren på näsan. Men jag gillar konceptet och en del mycket bra skådespelare.