3.7

Captain Fantastic - En annorlunda pappa

En far bor med sina sex barn långt inne i de djupaste skogarna i nordvästra USA. Han har ägnat sitt liv åt att lära barnen hur man ska leva och överleva långt från civilisationen, men en dag tvingas de lämna deras självgjorda paradis. När han konfronteras med den verkliga världen utmanas hans idéer om frihet och vad det innebär att försörja en familj.

Originaltitel Captain Fantastic
Regissör Matt Ross
Manus Matt Ross
Genre Drama, Komedi, 2010-tal
Skådespelare Viggo Mortensen, George MacKay, Samantha Isler, Annalise Basso, Nicholas Hamilton, Shree Crooks, Charlie Shotwell, Trin Miller, Kathryn Hahn, Steve Zahn, Elijah Stevenson, Teddy Van Ee, Erin Moriarty, Missi Pyle, Frank Langella, Ann Dowd, Louis Hobson

Jompalompier
2020-06-23
Väldigt bra!
RustyFilm
2019-10-01
Nånstans i den nordkaliforniska (tror jag) skogen lever pappa Ben (Viggo Mortensen) med sina sex barn, 5-20 år gamla. Familjen lever helt isolerad från det verkliga samhället och barnen uppfostras (drillas) hårt såväl fysiskt som intellektuellt (de mer filosofiska ämnena prioriteras) även uppriktighet är ett ideal. Tillvaron där i skogen verkar privilegierad brist på försörjning finns i alla fall inte. Problemen börjar när klanen tvingas möta det verkliga och kapitalistiska samhället. Historien har skapats av den för mig okände filmskaparen Matt Ross (både manus och regi). Jag tycker tyvärr att hans berättelse är naivt och förutsägbart framfört, men huvudtemat är intressant. Det vingliga i regin vägs upp av bra skådespeleri, framförallt från barnaskaran och speciellt Zaja (Shree Crooks).
2019-05-08
Absolut ett spännande koncept med det stinker för mycket "american style" för min smak och så är filmen seg ibland och man tappar lätt intresset då och då, men på det stora hela artar det sig... klart en stark 3:a...
Qhorinhalfhand
2019-02-12
Det som får den här filmen att tappa i betyg var för mig den andra halvan av filmen, då storyn blir orimlig och dåligt skriven. Det blir ofta ganska ostigt, och ibland skriver filmen tittaren på näsan. Men jag gillar konceptet och en del mycket bra skådespelare.
setterwall
2018-11-18
Tyvärr får man aldrig lära känna karaktärerna på djupet. Med en så otroligt fantastisk grund för mångfacetterade personporträtt känns hels idén lite bortkastad. Det är inget fel på skådespeleriet, de flesta karaktärerna saknar dock djupet. Den enda man lär känna på riktigt är den äldsta sonen. Fantastiskt koncept och intressant levnadssätt, men filmen är uppbyggd enligt den typiskt traditionella amerikanska dramaturgin och det gör att den tappar lite.
Körsbär
2018-09-29
Jag gillar verkligen att jag aldrig vet vad som kommer att hända bortsett från några scener.
CaptainAwesome
2018-08-30
Vänsterliberal smörja som Åkesson hade sagt, men vilken varm och god vänsterliberal smörja det är! Fyller en med hopp och glädje. Kul trivia är att manusförfattaren och regissören Matt Ross är odrägligt rolig i Silicon Valley och nästan blir strypt av Patrick Bateman på en herrtoalett i American Psycho på grund av sitt guldutsmyckade visitkort.
splafs
2018-05-20
Tänkvärd film
Pyong
2018-04-25
Jag gav ursprungligen denna en fyra efter att ha sett den första gången. Jag gillar storyn, skådespelet är utmärkt, och den är otroligt vacker. Men för varje gång jag sett den sen dess så blir den lite bättre och därför höjer jag betyget till en femma. Ja, filmen hade kunnat gå djupare, utan tvekan, men den behöver inte göra det. Den är alldeles underbar i sin egen glans och behöver varken mer eller mindre av något. Detta är en film som gått från "kan nog vara underhållande att se" till en av mina absoluta favoriter genom tiderna.
Portugallien
2018-04-13