3.1

Captain Marvel

Carol Danvers blir en av universums mäktigaste hjältar när Jorden hamnar mitt i ett galaktiskt krig mellan två utomjordiska raser.

Originaltitel Captain Marvel
Regissör Anna Boden, Ryan Fleck
Manus Anna Boden, Ryan Fleck, Geneva Robertson-Dworet
Genre Action, Äventyr, Science Fiction, 2010-tal
Skådespelare Brie Larson, Samuel L Jackson, Ben Mendelsohn, Jude Law, Annette Bening, Djimon Hounsou, Lee Pace, Lashana Lynch, Gemma Chan, Clark Gregg, Rune Temte, Algenis Perez Soto, Mckenna Grace, Akira Akbar, Matthew Maher, Chuku Modu, Vik Sahay, Colin Ford, Kenneth Mitchell, Pete Ploszek

2020-05-11
Den har sina stunder, mycket tack vara Samuel L Jackson och några roliga replikskiften. Men i det stora hela; fyttihelvitta vilken skitfilm! Det luktar såväl Superman som Star Wars om det hela, vilket aldrig är något att stå efter. Det är helylle, ospännande, tvådimensionellt, ostigt och inkonsekvent. Brie Larson är mer än lovligt träig (och dessutom springer hon så satans fult). Addera sedan ett brådmoget och snusförnuftigt barn till det hela... En gäspig och undermålig parentes i den nya vågen av Marvel-filmer. Synd att Jackson omöjliggör den betygsetta som filmen förtjänar. (4+/15)
2020-03-27
Utan att analysera marvel hit o dit. Captain Marvel hakar på retrovågen och kastar in oss i 90-talet, så nostalgin vinner många poäng. Brie Larson är snygg och en del okej skådis, så där vanns det några poäng till. En föryngrad Sam Jackson drar one-liners filmen igenom och det blir aldrig tråkigt. En perfekt popcornrulle.
HansMoleman
2020-03-25
Verkligen inga höga förväntningar, men den var ändå sevärd.
HansMoleman
2020-03-25
Verkligen inga höga förväntningar, men den var ändå sevärd.
2020-01-10
Absolut inte min typ av filmen...
vonadel
2020-01-04
Såg denna efter Endgame, vilket kanske inte var optimalt. Håller väl ungefär samma klass som det mesta i MCU. Gillar att det utspelade sig på 90-talet. Men, sen börjar jag nästan bli trött på genren. Trodde jag väl aldrig jag skulle göra m t p att jag älskat superhjältar så länge jag kan minnas. Men, ibland kan det nog bli för mycket av det goda också... 6/10
Hanness
2019-12-23
Marvel filmerna är alltid bra.
Tenchi
2019-08-14
Jag är svag för nostalgi och när man flörtar med det magiska 90-talet. Lite feel-good movie i vissa delar, bra soundtrack. Vissa scener var geniala, andra lite som ett 56k-modem. Lite väl överdriven mot slutet. Som andra nämnt, det är trist att hon är så fruktansvärt övermäktig.
syltkatt
2019-07-31
+1 for technical profciency +1 for the deep lore Sen var det alldeles för mycket cheese, klyshor och tveksamma skådespelarinsatser för ens en trea. Och jäklar vad det spårade på slutet.
2019-07-21
Jag älskar MCU men ändå kände jag före denna titten att detta är en film jag bara ser för att ha hela bilden klar inför Endgame. Jag var alltså vare sig särskilt intresserad av Captain Marvel eller Brie Larson, i titelrollen, då hon har en förmåga att var väldigt ojämn i sina insatser. Jag blev dock glatt överraskad av både film och Larson. En bra film, även om den inte når upp till toppskiftet, som ger en härlig dimension inför framtida MCU. Hur fantastisk är de-aging-tekniken? 3+