2.8

Captivated

I New Hampshire 1991 står 22-åriga Pamela Smart inför rätta, anklagad för att ha lejt fyra tonårspojkar, varav en hon hade ett förhållande med, att döda hennes make, 24-årige Greggory Smart. Fallet fick enorm uppmärksamhet i media och rättegången blev den första att televiseras i sin helhet i USA.

Originaltitel Captivated
Alternativ titel Captivated: The Trials of Pamela Smart
Regissör Jeremiah Zagar
Genre 2010-tal, Dokumentär

supermancover
2020-02-21
En aning halvdan dokumentär om ett egentligen väldigt intressant fall.
hullarn
2017-05-18
Ojämn. När filmen fokuserar på mediehysterin är den intressant. Och när paralleller dras till filmatiseringarna och oklarheterna om vad som är fakta och vad som är dikt så närmar sig filmen något riktigt intressant. Men däremellan redogörs för en lång och ganska oengagerande "Did she do it"-berättelse som mest står och stampar.
Zipper
2014-08-23
Djupt obehaglig dokumentär som handlar om hur mediahysteri kan fälla en person innan hon blivit lagligt dömd. Om Pamela Smart är oskyldig är det varken första eller sista gången en människa får sitt liv totalkvaddat av mediadrev. Intressant inblick också i hela grejen med hur mediabevakningen påverkade alla inblandade, allt från vittnen till polis och domare. Jurymedlem nummer 13:s bandinspelningar var verkligen guldmaterial för en dokumentär. Kompetent utfört.