3.3

Carlas sång

Carla och George möts på en buss i Skottland då Carla försöker smita från betalningen. De inleder ett förhållande. Carla är från Nicaragua och har otäcka mardrömmar från sin tid där. De båda åker dit och George får en chock av allt han upplever och av arméns framfart i landet.

Originaltitel Carla's Song
Regissör Ken Loach
Manus Paul Laverty
Genre Drama, Romantik, 90-tal
Skådespelare Robert Carlyle, Oyanka Cabezas, Scott Glenn, Salvador Espinoza, Louise Goodall, Richard Loza, Gary Lewis, Subash Singh Pall, Stewart Preston

hsimpson
2019-07-21
Mycket svårt för Loach generellt, och den här var inget undantag.
Kurosawafan
2017-02-19
svagh 4 lite seg men känns äkta
Dele
2016-03-30
Den nödvändiga upptakten (i Glasgow) tycker jag inte fungerar riktigt, utan har fått en lätt slentrianmässig pliktskyldig hasta förbi-känsla över sig. När berättelsen flyttar över till Nicaragua så blir det mer levande och intressant, samt bättre, om än något ojämnt. En mellan-film från Loach som absolut är sevärd, men inte klockren.
Raimo_1985
2015-05-19
Riktigt bra av Ken Loach, och den blir inte för plakatpolitisk, en fälla Loach tyvärr hamnar i ibland. Här handlar det mest om människorna. Och så gillar jag ju Robert Carlyle skitmycket.
Astrojacob
2013-11-09
Uppfriskande med Loach mix av vardaglig skotsk arbetarmiljö och politiskt ställningstagande. Bra skildrat ur bägge perspektiven och Loach lyckas nästan ända fram. Bra Fyra.
Berniey
2013-03-12
Njutbart relationsdrama som dock blir lite mindre bra mot slutet men skådespeleriet är bra o sevärt är det.
Ponsbach
2011-06-20
Filmen har Loach styrkor och svagheter. Berättelsen är spännande, realistisk och vacker. Filmens foto och miljöer är fascinerande och dramatiska. Men. Den har även den anarkistiska hjälten där alla synsätt utom hans är felaktiga och filmen är överlag nästan fundamentalistiskt politisk. Det finns få regissörer som är så skrivande på näsan som Loach men samtidigt gör han det med fascinerande och dramatiska historier som det är omöjligt att slita sig från.
Ola_Schubert
2010-10-15
Den här Loach filmen kändes riktigt bra. Inledningen är underbart humoristiskt och den hemska verkligheten i Nicaragua skildrades bra men inte lika starkt som hemskheterna i El Salvador beskrivs i "Oskyldiga röster". Robert Carlyle gör en utmärkt insats, som han nästan alltid gör. En fyra åt det starkare hållet får det bli i betyg. Tillägas skall att jag absolut inte refelxmässigt hatar USA, men jag hatar det USA ställde till med i mellan- och Sydamerika. Det går vare sig att bygga upp och understödja terrorister eller stödja militärdiktaturer i frihetens och demokratins namn, det luktar mycket illa!
KillerPutte
2009-11-09
(rek.3) Första delen är underhållande, då Carlyle trivs som fisken i vattnet i rollen som kär busschaffis, när han och handlingen plötsligt befinner sig i sandinisternas Nigaragua känns han helt malplace, och mitt intresse svalnar allt mer för filmen, även om Loach politiska budskap alltid är närvarande. Lite trist att Loach inte koncentrerar sig på att göra en renodlad film i antingen Glasgow eller Nicaragua, det hade smakat bättre än denna traditionella ostmacka.
SoulSurvivor
2009-07-22
En av Loach bästa. Perfekt balans mellan propaganda och realism.