3.6

Carlito's Way

Han är en legend. Nu, efter fem år i fängelse har Carlito Brigante kommit hem. Året är 1975 och gatan är sig lik, men de gamla höjdarna är borta - utslagna, utbrända eller begravda. Carlito har bestämt sig, han skall härifrån. Men han behöver ett startkapital. En chans dyker upp när hans vän och advokat David Kleinfeld ber om en sista gentjänst. Carlito bestämmer sig för att hjälpa sin vän eftersom David fick ut honom ur fängelset. Ett beslut han kommer att ångra bittert.

Originaltitel Carlito's Way
Regissör Brian De Palma
Manus David Koepp
Genre Kriminalare, 90-tal, Drama
Skådespelare Al Pacino, James Rebhorn, Luis Guzmán, Viggo Mortensen, John Leguizamo, Penelope Ann Miller, Sean Penn, Joseph Siravo, Richard Foronjy, Ingrid Rogers, John Ortiz, Adrian Pasdar, Jaime Sánchez, Rick Aviles
Filmnummer 2063

Skapad 2019-11-09 av BobbyPeru
Detta är Brian De Palma's sena \"uppföljare\" till kultfilmen \"Scarface\" från 1983. Här spelar Al Pacino Carlito Brigante, en gammal gangster som frisläpps efter kontakter med advokaten och g...   Läs mer »

mammene
2017-12-15
Al Pacino kan i mitt tycke emellanåt vara väldigt dryg, men här var han perfekt för sin roll. En bra uppbyggd historia där man visste en del och då kunde ägna sig åt att spekulera hur det skulle gå till och ändå på något vis bli förskräckt. Här får man verkligen erfara hur svårt det kan vara att ta sig ur det man en gång gett sig in i och vad vänskap är och inte är. En speciell känsla bar upp det hela.
StureStenhög
2017-12-13
Den här filmens rykte är väl inget att skämmas för, men den känns ändå lite underskattad jämfört med andra filmer i genren. Den lyckas ovanligt bra med att skildra dynamiken i gangstervärlden och hur svårt det är att för de människor som rör sig där att ta kloka beslut. Såväl lojalitet som illojalitet kan leda rakt ner i fördärvet, och att det inte är lätt att ta sig ur denna värld skildras med all önskad tydlighet. Man har dessutom lyckats iscensätta 70-talets New York och den intågande discoeran på ett sätt som känns väldigt levande. Skådespeleriet är även det av allra högsta klass. Al Pacino är onekligen på hemmaplan och lyckas på ett övertygande vis skildra de inre slitningar som hans karaktär brottas med. Vidare är det här Sean Penns bästa rollgestaltning i karriären, och Luis Guzman briljerar varje gång han dyker upp. Filmen har också flera mer actioninriktade sekvenser som är riktigt bra, exempelvis avslutningen på tågstationen och scenen i biljardhaket. Allt man kan tänkas vilja ha från en sådan här rulle alltså
2017-08-01
Det här var ju ingen höjdare...
Artifact
2017-04-23
Kändes som en bra film, men den engagerade mig inte. Sean Penn var bra. Är inte intresserad av att se den igen.
jopjop
2017-04-22
Bra i början.
RustyFilm
2016-12-09
En originell, uttrycksfull och välspelad gangsterfilm som hävdar sig hyggligt i genren. Troligen en av De Palmas bättre skapelser. Historien är lugnt berättad med ofta långt utdragna scener. Fotot är utvecklat och bra. Sevärd
Solidus
2016-07-19
Brian De Palma är en ojämn regissör, men när han får till det så blir det bra. "Carlito's Way" är en De Palmas bättre filmer pga av sitt skådespel. Som gangsterfilm betraktat är den rätt alldaglig. Sevärd, men ska du äga en gangsterfilm av De Palma är min rekommendation "De omutbara".
Sunken25
2016-01-05
Lite överskattad men bra film. Tycker inte den åldrats så bra som andra filmer med Pacino men det är en film man såklart ska ha i hyllan om man samlar film. 7.3/10
2014-10-31
Pacino gör en mycket trovärdig roll som Carlito. Även Sean Penn, också en av hollywoods giganter gör en mycket bra roll som Carlitos advokat. Och filmen erbjuder allt från spänning till kärlek. Kan inte säga mer än att den är bra! 3+
andmoreagain
2014-10-09
Rätt bra gangster-rulle och det jag finner tillfredställande är att Pacino är inte så jävla Pacino (förutom några riktigt gapiga och överspelande repliker i början) och Sean Penn är defintivt inte så jävla Sean Penn vilket är mycket befriande.