2.6

Carmen

Ny version av operan Carmen som utspelar sig i sydafrikansk townshipmiljö och sjungs på xhosa.

Originaltitel U-Carmen e-Khayelitsha
Alternativ titel Carmen från Khayelitsha
Regissör Mark Dornford-May
Manus Mark Dornford-May, Andiswa Kedama
Genre 2000-tal, Musikal, Drama, Romantik
Skådespelare Pauline Malefane, Andile Tshoni, Lungelwa Blou, Zweilungile Sidloyi, Andries Mbali, Zamile Gantana, Andiswa Kedama, Ruby Mthethwa
Filmnummer 42069

Taandborste
2015-01-10
Inte riktigt min kopp te, men ganska spännande idé.
Nads
2012-03-30
Det är inte ofta man får se en film där de sjunger opera på klickspråk. Ganska intressant till en början, mest för att man inte sett något liknande tidigare, men det blir snabbt ganska ointressant och jobbigt, och man får ingen som helst sympati för någon karaktär och till slut är inte ens klickljuden spännande. Kan inte ge annat än det lägsta betyget för det var få saker som tilltalade mig tyvärr.
goeran
2009-09-26
Med Bizets musik och Meilhacs och Halévys libretto går det egentligen inte att misslyckas (Carmen är alltid Carmen) men denna filmatisering är väl inte direkt omistlig.
snowden
2009-09-25
Missade halva och var dessutom tvungen att ha låg volym, så jag kan inte sätta ett rättvist betyg just nu.
Hargulaf
2007-01-23
Filmatiseringar av opera/operett gör det klart mer tillgängligt för mig med textning och närbilder. Att flytta handlingen till nutid funkar också bättre än 1800-talets Spanien. Tappar dock styrfarten nånstans i mitten och blir för lång. En svag fyra.
Sopranos
2006-11-03
En halvtimme kortare så hadde den fått en klar 2er men nå får en en svak toer.Ingen klar story telling,ganske utydelig story,filmingen og klippningen kunne også värt mycket bättre..b preg!Men den hadde sin sjarm både i afrikaniseringen av Carmen og språket!
Niniel
2006-07-13
Jag är svag för opera och tycker att xhosa med sina klickljud är ett av världens absolut häftigaste språk, så den här filmen kändes som ett måste. Och jo minsann, språket i filmen var som väntat coolt som attan. I öppningsscenen, som jag gillade skarpt, blev jag så tagen av det härliga språket att jag kände för att resa mig upp i biosalongen och vråla ”fan vilket coolt språk!!!” (men jag är på tok för reserverad för att göra sådant). Musiken var för det mesta mycket bra. Att höra det välkända stycket "Habanera" på xhosa - det var grejer det! Men mest uppskattade jag nog ändå det fåtal afrikanska klanger som hördes i filmen. Det var som Kirikou här nedan skriver skönt med afrikanskt på duken, för ovanlighetens skull. Filmen led dock av vissa brister. Emellanåt kändes den lite seg och ibland kändes det som att den gick för fort fram då vissa karaktärer fick plötsliga, stormande känsloutspel som jag inte riktigt förstod mig på…men sådant är väl iofs vanligt i operor. Jag har aldrig sett någon uppsättning av denna Bizet-opera och hade ingen koll på dess handling då jag såg filmen, så jag har inte något att jämföra med, men jag känner mig ändå övertygad om att det finns bättre utförda och mer gripande versioner av Carmen. Den här versionen är ju dock mycket speciell och ett beundransvärt projekt. Jag lär säkert se den igen och skaffa mig soundtracket. Jag rekommenderar den helhjärtat till personer som liksom jag gillar opera och/eller tycker att xhosa är ett häftigt språk, men är man inte svag för någotdera så lär man inte gilla den här filmen. Jag är lite frestad att ha överseende med dess brister och ge den en 4:a bara för att jag fann språket så himla njutbart och för den stundtals sköna skildringen av afrikansk kåkstadsromantik och –dramatik, men det känns fel att basera ett betyg endast på det, så njäe, en 3:a får det bli.
alexi
2006-04-11
Musiken var bra och det var bra sångare och sångerskor. Lite lång tycker jag men den hade vart helt okej i längd om det varit lite starkare handling. Min första afrikanska film vilket var spännande.
Kirikou
2006-04-07
Den är både för lång och för kort på en gång. Skönt dock med lite opera och afrikanskt på duken.