2.8

Carré blanc

En steril framtidsdystopi där de svaga straffas och de som kan röja undan alla känslor och all empati premieras. De som hamnar i statens våld hamnar även snart på de "levande" människornas matbord.

Originaltitel Carré blanc
Regissör Jean-Baptiste Léonetti
Manus Jean-Baptiste Léonetti
Genre Drama, 2010-tal
Skådespelare Sami Bouajila, Julie Gayet, Jean-Pierre Andréani, Carlos Leal, Dominique Paturel, Fejria Deliba, Valérie Bodson, Viviana Aliberti, Majid Hives, Adèle Exarchopoulos, Nathalie Bécue

Czechflash
2011-11-14
Kall, blek, känslolös - mig gav den inte mycket. Berättar inget man inte redan vet och även om det fanns tendenser till något intressant hamnade det mesta i bakgrunden.
karlhugo
2011-11-13
svårbedömd film, hade kunnat få ett riktigt högt betyg, tyvärr fick man en känsla att det var mycket bortklippt material och historia.
Engravadlax
2011-11-13
Irriterade mig på den trista, konstanta klippningen, Jean-Baptiste verkade ha väldigt bråttom och tycktes inte vara intresserad av att låta någon scen leva i mer än ett par sekunder, men i övrigt var filmen ganska snygg. Världen i filmen kändes lite väl främmande och extrem på ett ologiskt sätt, utöver Sami Bouajila/Philippes hämnd på medarbetarna innehöll filmen inte så mycket intim/djupgående mänsklighet att relatera till, det var mest hastiga antydningar till vad som händer i karaktärernas liv, och det räcker inte riktigt för att engagera mig. Av skådespelarnas insatser fann jag inget att anmärka på, men jag hade gärna velat se dom agera efter ett mer utarbetat manus. Allt som allt så ogillade jag den inte, filmen har kvalitéer som i mitt tycke gör den sevärd, men jag har för tillfället ingen större lust att se den igen.
Bozze80
2011-11-13
Snygg och avskalad skildring av ett totalitärt samhälle. Jag hade dock gärna sett att den var lite djupare för det fanns delar i den som jag gärna hade sett mer av...
Masjävel
2011-11-12
Skönt stilistisk film. Får en svag fyra, för den var lite för kort.