1.7

Cats

En musikal med musik av Andrew Lloyd Webber uppbyggd kring kattdikterna ur De knepiga katternas bok (Old Possum's Book of Practical Cats) av T.S. Eliot.

Originaltitel Cats
Regissör Tom Hooper
Manus Tom Hooper, Lee Hall
Genre Drama, Komedi, Familjefilm, Musikal, Fantasy, 2010-tal
Skådespelare Francesca Hayward, Judi Dench, Idris Elba, Jennifer Hudson, Laurie Davidson, Robbie Fairchild, Rebel Wilson, James Corden, Taylor Swift, Ian McKellen, Jason Derulo, Steven McRae, Danny Collins, Naoimh Morgan, Mette Towley, Daniela Norman, Ray Winstone, Larry Bourgeois, Laurent Bourgeois, Jaih Betote, Jonadette Carpio, Bluey Robinson, Freya Rowley, Ida Saki, Zizi Strallen, Eric Underwood

2022-06-27
Rena katastrofen till film...
Robkiller
2022-02-27
Kattskrällen. Har väl egentligen inte så mycket emot utseendet på katterna, men inte är det mycket till film inte.
Starkbröl
2022-05-17
Helt horribelt haveri. Utan tvekan en av världens sämsta filmer, och lyckas dessutom både slakta och göra obegriplig en musikal som jag alltid varit mycket förtjust i. Valet att CGI-animera människorna leder till någon slags furry-fest ("katter" med människobröst tex) som måste väcka instinktivt obehag hos alla normala människor. Det finns ju bra skådisar här också, vilket är mycket pinsamt. Musiken är "uppdaterad" vilket i princip innebär att köra vissa nummer för snabbt, och lägga på ett taffligt beat på andra. De flesta nummer är förstörda även på andra sätt, t.ex. Growltiger och till och med Memory (som massakreras av Jennifer Hudson). Men det är en jättebra film att samlas och skratta åt, som en gathering, och mycket riktigt verkar det som om vissa biografer kör den som en freakshow a la Rocky Horror Picture Show. Det är lite tragiskt att det är samma regissör som gjorde denna som gjorde den superba Les Mis, och att detta var ett passionsprojekt för honom.
darkmist82
2021-11-02
Cats har blivit betraktat som en av tidernas sämsta musikaler som har filmatiserats, mycket på grund av den halvdana designen och handlingen. Men nu ska vi ha klart för oss att musikalen har ingen direkt handling utan fokuserar på katter som ska tävla om vem som ska få äran att starta ett nytt liv. Det handlar helt om ren underhållning och bortser jag från den halvdana designen på katterna som man får vänja sig vid så tycker jag att filmen inte alls är så tokig. Då jag själv inte är ett stort fan av musikaler så lyckas Cats att underhålla bättre än vad ryktet ville säga. Jag tror att man får ta den lite för vad den är och njuta av musiken så kan man nog till slut acceptera den.
Ful_fisk
2021-10-25
Ja jävlar... precis allt som sagts om den här filmen stämmer till punkt och pricka! Den ser så jävla konstig och bisarr ut hela vägen igenom, och då har folk ändå inte talat särskilt mycket om hur osammanhängande och hopplös själva storyn är! Det kanske funkar på scen, men filmiskt blir det bara en enda lång snedtrip. Alla skådisar agerar väldigt off på ett eller annat vis, och istället för färgstarka figurer blir det bara en lång radda av katter som sjunger varsin låt om vilka de är på ett ytterst ocharmigt vis. Det enda som egentligen fungerar i den här filmen är förstås musiken, som ju är Andrew Lloyd Webbers gamla fina verk. Men man behöver nog blunda sig igenom hela filmen för att kunna njuta av den. Det visuella är nämligen så genomuselt att jag bara gapar mig igenom hela filmen. Sannerligen en av 10-talets allra förnämsta praktkalkoner!
StureStenhög
2021-09-17
Inte fullt så dåligt som jag hade förväntat mig, vilket känns lite som en besvikelse. På det visuella planet är det lite av ett bisarrt spektakel, men jag hade ju hoppats att det här skulle vara lite mer flippat. Tyvärr är det mest bara lite småtrist, men det brukar jag nog tycka att de flesta musikaler är. Här skulle jag nog åtminstone säga att själva musiken är helt okej. Men någon riktig sammanhängande handling finns det förstås inte, och knappt några riktiga karaktärer heller. Tvåan är ganska svag, men jag har sett sämre musikaler
Zingostar
2021-09-08
Film med oförtjänt dåligt rykte. Är en helt ok musikalfilm. Som dock hade mått bra av att bryta sig loss lite mer från originalmusikalen. Lite mer handling. Dock en härlig musikalfilm
Starlette
2021-01-22
Gillade ingenting.
JPerlie
2020-11-08
Tog ett tag att vänja sig vid utseendet. Jag såg musikalen först så låtarna satte ju definitivt stämning även om de tyvärr inte alls levde upp till gåshuden och tårarna i musikalen. Filmen klargjorde lite i handlingen som kan vara svårt att få med på scen. Musikalen är fantastisk, filmen är horribel på så många plan men jag ger den en 2:a som helhet. PS. Det handlar inte om att de vill dö. Handlingen består av en presentation av katterna och deras personlighet, minnen och brister. Målet är att få födas på nytt och få en andra chans. Det är tyngden av deras börda och misstag som driver dem. Verkar som det är många som tycker att den är rörig men den är egentligen väldigt simpel.
Asmorod
2020-06-15
Så jävla dålig att jag blir förbannad.