2.3

Cavalcade

En kavalkad av engelskt liv från Nyårsafton 1899 till 1933 genom ögonen på Londonborna Jane och Robert Marryot. Deras familj får i sina liva vara med om många tragiska upplevelser som krig, drottning Victoria dör, Titanic sjunker och ännu mera krig.

Originaltitel Cavalcade
Regissör Frank Lloyd
Manus Reginald Berkeley, Sonya Levien, Noel Coward
Genre Drama, 30-tal
Skådespelare Beryl Mercer, Una O'Connor, Diana Wynyard, Herbert Mundin, Clive Brook, Irene Browne, Ursula Jeans, Frank Lawton, Margaret Lindsay, John Warburton

2018-07-18
Tråkig och oengagerande. Svag tvåa.
Pi-R
2017-11-24
Känslan av filmad teater kväver mycket av filmen, och regin är svag. Skådespeleriet är habilt, men även det är väl teatralt. Rollfigurerna får aldrig kropp och liv, och känslan av... tja... just en kavalkad över 1900-talets första tredjedel, snarare två familjers historia är problematisk. Ett par av kollagen, dels det över världskrigets eskalerande fasor och hopplöshet; och dels det över tjugotalets tilltagande dekadens, är dock riktigt effektiva, och scenografi och kostym är också genuint bra. Slutescenens ambvivalens inför framtiden blir, för oss som sitter med facit av resterande delen av 1900-talet mer, mer effektivt än vad filmskaparna av naturliga skäl kan ges cred för. Så en svag trea, trots allt.
goeran
2017-04-18
Trevligt att se om denna film. Noel Cowards text sitter bra men det är nog lite för mycket filmad teater.
Gooran
2016-12-11
Daterat, stelt, med platta karaktärer som man inte bryr sig om minsta lilla, då inga trovärdiga känslor överhuvudtaget lyckas förmedlas i den här sjukt långtråkiga filmen. Mästerverket "I am a fugitive from a chain gang" var nominerad till Bästa film samma år (de andra nominerade har jag inte sett). Men den HÄR vann alltså. Riktigt kasst omdöme, Oscarsjuryn.
wasteoftime
2016-08-20
Näe, det har var dassigt deluxe. Den här filmen har inte åldrats med värdighet alls. Dåligt, på gränsen till taffligt skådespel. Ett alldeles för ambitiöst försök till story. Känns totalt ointressant och utdaterat, inte ens speciellt intressant ur ett historiskt perspektiv. Nä, hur det här har kunnat vinna Oscar för bästa film är för mig ett mysterium. 2,0 på SH-skalan...
2015-01-05
Känner att jag inte har så mycket att skriva om denna filmupplevelse då den varken fångar mig eller förargar mig. Jag har dock inte några problem att sitta igenom dess ca 105 minuter då jag kan uppskatta tidsandan och historielektionen liksom att skådespelare och regiarbete fungerar. Ändå kan jag inte låta bli att fundera på att det måste väl gjorts bättre filmer än denna Oscarsvinnade film under ett år som 1933. Det var väl då bl.a. som den underbara Duck Soup kom. 2+
goeran
2014-04-02
Frank Lloyds Cavalcade från 1933 är en sevärd film men Oscars för bästa film var nog lite oförtjänt. Visserligen är manuset rätt bra men skådespelarnas och regissörens insatser håller inte toppklass.
Mikka
2011-11-04
Inte helt tokig ändå. Lite anonyma skådespelare, men första världskriget är riktigt bra skildrat, Fanny är underbar och slutet är väldigt fint. 2++
Astrojacob
2009-08-25
Familjekrönika med b-skådespel. Som sentimental tidsresa men knappt sevärd filmupplevelse.
TomSawyer
2009-04-05
Halvdan filmatisering av Noël Cowards pjäs som dock har sina stunder. Man ser all influens den senare kom att ha på fantastiska Upstairs, Downstairs