3.3

Cave of Forgotten Dreams

Werner Herzog får exklusivt inträde till Chauvetgrottan i södra Frankrike och dokumenterar där de äldsta kända grottmålningarna.

Originaltitel Cave of Forgotten Dreams

2016-10-20
Magiskt.
MaxMackan
2015-05-19
Intressant ämne och Herzog är alltid intressant som berättare men i just den här dokumentären blir tempot för långt. Vet inte hur många gånger jag såg samma målningar i olika långsamma panoreringar... Trots det godkänt på det stora hela.
(finnsinte)
2015-04-09
Herzog hade gärna fått sätta ännu mer personlig prägel (flumma till det) för min del. Det är dock en både intressant och poetisk film som det är, i vissa delar snubblande nära femman, men det är just pga att Herzog tillåter sig egna filmiska uttryck och reflektioner. Hellre det än att det blir standarddokumentär, som i vissa andra delar.
#54
2015-03-22
Herzog är allt lite flummig, men det här är fascinerande målningar.
AndreaFurberg
2014-10-03
Jättefin, gillar verkligen herzogs medverkande i filmen med sina stora frågor.
indygrinder
2014-08-30
Upptäckten av grottmålningar som är drygt 32 000 år gamla, dubbelt som gamla som de som tidigare hittats, är visserligen enormt fascinerande, och Werner Herzogs berättarröst är magisk i sedvanlig ordning, men materialet håller inte riktigt för en och en halv timme. Långtifrån Herzogs bästa, men klart värt en titt om man är intresserad av ämnet.
precineadd
2014-08-04
en film om grottmålningar. punkt slut.
dvdjonte
2014-07-25
Väldigt intressant ämne. Och det berättas med passion från Herzog. Han lyckas alltid, vare sig det är fiktion eller dokumentärer, intressanta karaktärer. Mannen som gör parfymer är riktigt mysig. I sin helhet en bra dokumentär om den mänskliga själen.
Mekong
2014-05-11
Går att lita på Herzog. Fascinerande ämne, men den begränsade tillgången till filmning i själva grottan blir problematisk. Kan möjligen också vara svårt att riktigt förmedlla via film hur dessa målningar verkligen upplevs. Blir lite för torrt när alla arkeologer ska komma till tals och berätta varför detta är så spännande.
Terran
2014-03-01
Ja, vad skall alligatorerna tycka och tänka om grottmålningarna i framtiden?... Skön den där Herzog. Synd att det inte blev bättre än såhär den här gången.