2.7

CBGB

En film om Hilly Kristals klubb i New York, från dess födelse som en scen för country, bluegrass och blues (CBGB) till vad det sen blev legendariskt för - födelseplatsen för den underjordiska rocken och punken.

Originaltitel CBGB
Regissör Randall Miller
Manus Randall Miller, Jody Savin
Genre Drama, 2010-tal
Skådespelare Alan Rickman, Malin Åkerman, Freddy Rodríguez, Stana Katic, Richard de Klerk, Rupert Grint, Justin Bartha, Joel David Moore, Johnny Galecki, Donal Logue, Ashley Greene, Taylor Hawkins, Mickey Sumner, Ryan Hurst, Ahna O'Reilly, Kyle Gallner, Dominic Bogart

Rune2000
2022-05-29
Gillade stämningen i filmen och bryr mig egentligen inte om den är historiskt korrekt eller ej. Alan Rickman är lysande i huvudrollen som Hilly Kristal och bjuder på många starka scener. Den enda nackdelen med filmen är att alla musikframträdanden verkar vara studioinspelningar, istället från liveversioner av låtarna. Visst låter studieversionerna av låtarna bättre men det det gör att framträdanden tappar all trovärdighet. Ändå stoppar det inte mig från att ge filmen 7/10 i betyg.
2018-04-11
En klubb som verkligen förtjänar en bättre film. Håller sig inte tillräckligt nära sanningen för att vara intressant och är helt enkelt inte bra nog för att vara underhållande. Inte alls dålig, men inte direkt bra, ganska okej. slät tvåa.
stgurgel
2016-08-29
Mysig men lättvindig
Cramped
2014-07-21
Håller med thegreatnausa och albinwesley. Blir irriterad över hur många av artisterna/banden liksom förlöjligas och hur mycket som inte alls stämmer. Hur svårt kan det va? Dessutom är den helt utan fokus.
AlbinWesley
2014-01-20
Tunn intrig, halvkass produktion i allmänhet med ful grafik och framför allt en jävla massa inkonsekvens musikaliskt och historiskt. Låtar framförs här innan de någonsin var skrivna, i versioner som inte var inspelade. Det blir alldeles för mycket fel när man ändå på någon nivå eftersträvar autenticitet. Men några enstaka roller är välporträttade och soundtracket är förstås överlag suveränt.
ilBrutto
2014-01-11
Då man är uppväxt under perioden har man haft CBGB som en mytisk plats som man aldrig fick besöka. Dock har jag sett hälften av banden live under åren så det är med färgade ögon jag ser filmen. Men den är ganska förljugen och sedan gillar jag inte det grafiska serietidningskonceptet. Men helt ok underhållning och en del porträttlika artister
ellisario
2013-12-16
Rörig och osammanhängande.
Levitt
2013-11-03
Nej.
thegreatnausea
2013-10-26
Totalt oengagerade film. Punkfantaster göra sig icke besvär. Finns litteratur i ämnet som är tiofaldigt bättre.
Cyphax
2013-09-20
Det här gillade jag! En stabil film om bra musik och hur punkscenen startade. Alan Rickman är klockren som Hilly Kristal och jag tyckte det var sköna tolkningar av Iggy Pop och Ramones.