2.6

Kickoffen

Att kalla försäkringsagenten Tim Lippe naiv är en rejäl underdrift. Han har aldrig lämnat sin lilla hemstad. Han har aldrig bott på hotell och han har aldrig upplevt någonting likt försäkringskonventet i Cedar Rapids, Iowa.

Originaltitel Cedar Rapids
Regissör Miguel Arteta
Manus Phil Johnston
Genre Komedi, 2010-tal
Skådespelare Ed Helms, John C Reilly, Anne Heche, Isiah Whitlock Jr, Stephen Root, Kurtwood Smith, Alia Shawkat, Sigourney Weaver, Thomas Lennon, Rob Corddry, Mike O'Malley, Inga R Wilson, Mike Birbiglia, Seth Morris

Undine
2021-07-27
Jag gillar Ed Helms så jag plöjer igenom alla filmer med honom. Karaktären han spelar i denna film är ganska olik vad han brukar spela och det är ju okej. Men jag tyckte hela filmen var väldigt tragisk. Tragiska karaktärer och väldigt platt handling. Varje gång den bygger upp scener där man tänker “Ha, nu jäklar blir det roligt”, så bara dör det. Blir många antiklimax. Det märks att man försöker göra den rolig, men det är den inte. Väldigt tragisk handling som sagt och när jag sett klart på den kände jag mig rätt låg och halvt illa till mods. Jag ger den ändå en 2a för att Ed Helms är med.
2019-07-11
Charmig, rolig och småmörk bagatell utan onödigt trams och fjams. Reilly är svåremotståndlig. (9-/15)
emilstjernholm
2018-06-04
Totalt ointressant. Min flickvän som krävde en "ny komedi" somnade efter 5 minuter och så fick jag lida mig igenom den själv.
BarryHero
2018-05-10
Valdigt glombar. Kul med tjejen ifran Arrested Development. Ed Helms ar ingen hojdare i mina ogon. Aldrig gillat honom. Klarar inte att bara en san har film.
-kakihara-
2018-04-07
Småtrevlig och charmig komedi. Feelgood, mysig och smårolig.
supermancover
2017-12-27
Svag tvåa, har aldrig uppskattat filmformen som bygger på stressiga katastrofer.
Murvel48
2017-11-12
Om storyn i sig är helt ointressant behövs ett betydligt bättre manus än så här för att göra något av dem. Helms avsaknad av karisma hjälper inte.
celec
2016-02-12
tycker egentligen inte filmen är dålig men valet av huvudroll känns helt fel i mitt tycke. tror steven carrell eller jim carrey hade funkat mycket bättre.
2015-01-12
Jag älskade trailern som jag såg för ett bra antal månader sedan och med det steg mina förväntningar. Nu när jag sett filmen kan jag säga att jag gillar skådisarna och jag gillar karaktärerna de spelar. Jag trivs i deras sällskap och filmen som helhet är trivsam, småmysig och med viss charm. Problemet är dock att trots att jag ler här och där så är inte denna film särskilt rolig. Det är helt enkelt bara en Ok film för stunden som snabbt kommer försvinna ur mitt minne.
annihilat0r
2014-05-04
"Cedar Rapids" är en underskattad skildring av en människa som aldrig levde sina tonår – en person som aldrig vågade sig ut på äventyr för att upptäcka världen. Och således möter vi honom här nu, i en vuxen kropp – men likt ett barn till sinnet. Problematiken i dessa fall utgår ifrån att individen är begränsad till sin egen kännedom, och därför – ironiskt nog – inte kan vara medveten om just denna begränsning. Denna företeelse ligger till grund för en komisk verklighetskrock som detta manus utnyttjar. Men det berättar samtidigt att denna film gör anspråk på mer än enbart humor – här vilar ödesmättade sanningar om uppväxter som aldrig kan korrigeras.