3.3

Center Stage

Ruan Ling-yu var en av de stora stumfilmsstjärnorna i Kina. Men inte mycket annat än hennes karriär gick Lingyus väg. 25 år gammal tog hon sitt liv. Denna film blandar spelfilm med äkta Ruan Ling-yu-klipp och intervjusekvenser.

Originaltitel Yuen Ling-yuk
Alternativ titel Centre Stage, Ruan Lingyu, The Actress, The New China Woman
Regissör Stanley Kwan
Manus Chiu Tai An-ping
Genre Biografi, Romantik, Drama, 90-tal
Skådespelare Maggie Cheung, Waise Lee, Carina Lau, Cecilia Yip, Chin Han (I), Tony Leung Ka-fai, Lawrence Ng

Ful_fisk
2020-03-30
Börjar ursnyggt och oerhört lovande, men... Kinesisk film från den här epoken balanserar alltid lite på gränsen mellan himmel och pannkaka, och någonstans längs vägen hamnar den här filmen fel. Trots det oklanderliga hantverket och det snygga berättargreppet så börjar jag efterhand bli mer och mer uttråkad av det jag ser. Jag inser till slut att jag inte alls hänger med i vad som händer. Vad huvudpersonen tänker och gör och vem hon är går mig förbi, och jag blandar ihop alla biroller. Till slut ger jag upp och framåt slutet struntar jag till och med i att pausa när jag går ut i köket för att diska. Så till slut måste jag ändå underkänna denna film (vilket ingen annan tycks ha gjort före mig). Men filmen borde verkligen lagt större fokus på själva berättandet. Vid ett tillfälle får man se en scen som tar historien framåt, sedan blir det dokumentärt där folk berättar vad som hände i scenen vi precis såg. Sådant är verkligen inte bra berättande.
#54
2013-12-29
Skapade tyvärr inget större engagemang i mig.
foppa99
2013-08-22
konceptet är genialt o fascinerande
pufred
2013-01-01
Intressant och välspelad om Ruan Ling-Yu's (kinesisk stumfilmsstjärna) öde. Kul att se Mu Fei o övriga regissörers visioner o hur filmindustrin var då, men filmen känns lite tillrättalagd och stundtals seg. Maggie Cheung är bra,och spelar henne värdigt, men jag hade velat se lite mer under ytan. 3+
ilBrutto
2011-10-03
Otroligt välspelad
goeran
2008-09-08
Ett mycket välgjord och intressant film om ett fascinerande levnadsöde; även om bilden som förmedlas av Ruan Ling-yu nog är väl idealiserande. Uppläggningen - blandningen av spelfilm och intervjuer/filmklipp - är originell och Maggie Cheung är utomordentlig i huvudrollen. Slängen mot Kuomintang, där man på något sätt försöker göra partiet ansvariga för Ruan Ling-yus död, känns dock påklistad och onödig.
uCj
2008-02-09
En rätt så intressant film, även om mitt intresse för kinesisk stumfilm och Ruan är väldigt litet. Dock är det av allmänintresse att ett sådant här livsöde fanns i Kina, liksom annat som filmen berör.
MilkMonkey
2007-10-01
yangbo: jag tycker Maggies skådespeleri inte brukar vara det bästa (däremot är hon alltid snygg & sevärd), men i denna film håller hon verkligen världsklass. Även om jag hade läst om Lingyu innan filmen gav det mycket att se denna . . det är verkligen otroligt hur likt hennes eget liv var Xin Nüxing
yangbo
2007-08-06
Milkmonkey! men det du säger behöver du inte heller ångra, Maggie är nästan alltid bra, för mig är det iaf teoretiskt omöjligt att säga vilken roll som är bäst, då ungefär 9 av 10 roller är mästarklass eller världsbäst, så då faller det inte heller att säga att det här är Maggies livs roll, men jag skulle väl säga, den hamnar på hennes top 10 definitivt, och hon kommer nog aldrig att göra lika djupa och (antagigen) svårare roller än dessa, och i samma veva som In the Mood for Love. men man ska aldrig säga aldrig, Maggie har överraskat förrut, jag menar, in the mood for love var ju t.ex nästan 17 år efter att hon hade tagit miss HK titeln! aja, vi får väl se vad hon kan komma med, bara hon lägger av med sina fransk-europeiska film försök, som ska vara "konst" belagda och försök till att vara speciella, det går inte, hon kan ju inte lyfta avgrund till himmelsriket, även om hon kan lyfta en hel del. Enough said. Maggie är filmen, och hon gör Ling-yuk 100% rättvisa.
yangbo
2007-08-06
sjukt att den australienka versionen släppte den som "Centre....", medan både i HK versionen och i inledningstexterna, alltså i originalet står det klart och tydligt "CENTER....", aja, skitsamma, ett vackert och intressant porträtt av en legend inom kinesisk film, dock inte så att jag har så mycket koll på kinesiska filmer runt 1930-1935, det var farligt nära en 3a pga 2 orsaker: 1. Filmen förskönar Ling yuks personlighet till det yttersta, vet inte om det är Maggies vackra karisma eller om det är reggisöres mening, men "riktiga" personen var nog inte så oskyldig som filmen försökte påstå, hela "ryktes" grejen, som om allt var påhittat, nej, det var de definitivt inte, precis som i dagens nöjesbransch, så var det fruktansvärt mkt smutsigare att vara tjej då, ifall man ville klättra och inte kom från miljardärsfamilj, vilket nästan ingen gjorde som till slut nådde legend status, jobbat hårt från första dan, med både själ, kärlek, och...ja, kropp.....2. klimaxet som man väntade på kom aldrig, kanske för dåliga klipp och för tidigt avslöjande av utgången? de kanske tog för givet att alla som skulle se denna (för det mesta kinesiska film freaks) redan visste allt om Ling yuk, och därför lade regissören "sin twist" på det hela? så jag tror inte att snuttarna var fel (ifall det var det du antydde på MilkMonkey)