2.4

Centurion

Året är 117 e.Kr. Det romerska imperiet sträcker sig från Egypten till Spanien och i öst så långt som till Svarta havet. I norra England ser dock läget lite annorlunda ut, pikternas blodiga räder har kraftigt försvagat romarnas positioner. Quintus, den ende överlevande efter en kraftfull piktattack mot ett romerskt gränsfort, marscherar nu mot norr med general Virilus legendariska nionde legionen. Deras uppdrag är att utrota pikterna och krossa deras ledare Gorlacon. Men när legionen utsätts för ett oväntat bakhåll på främmande mark och Virilus tas till fånga tvingas Quintus in i en desperat kamp att hålla sin starkt reducerade pluton vid liv bakom fiendelinjen. Förföljd av blodtörstande pikter försöker Quintus ta sig genom den otillgängliga terrängen för att rädda sin general och nå säkerheten bakom den romerska gränsen.

Originaltitel Centurion
Regissör Neil Marshall
Manus Neil Marshall
Genre Äventyr, Action, Drama, Krig, Thriller, 2010-tal
Skådespelare Michael Fassbender, Dominic West, Olga Kurylenko, Noel Clarke, Liam Cunningham, David Morrissey, Riz Ahmed, JJ Feild, Dimitri Leonidas, Imogen Poots, Lee Ross, Paul Freeman, Dave Legeno, Rachael Stirling, Ulrich Thomsen

2017-10-25
WillyV
2017-01-03
Tycker nog att det är en stark trea, betydligt bättre än Channig Tatums The Eagle från samma år.
Murvel48
2016-10-11
Första halvan var bra men sedan blev det allt sämre.
Kriffot
2015-01-24
Riktigt seg och ganska ful.
marleey
2014-10-14
Lättsedd och rätt avslagen action. Filmen lyckas inte göra så att man får sympatier för någon av sidorna. Så det spelar ingen roll vem som dör eller inte. Istället får man njuta av stridsscenerna som är okej. Dialogen är som förväntat för en film om romarriket. Mycket pampigt tal och storslagna citat vilket kan bli lite trist när man inte är engagerad i storyn. Överlag okej insatser av skådespelarna. Oväntat många starka kvinnliga karaktärer för en film från denna tidsepok. Den oengagerande storyn är filmens största problem, vilket gör att Centurion snabbt faller i glömska.
Rele
2014-07-07
En våldsam historia. Spänning och resten av innehållet ger en tvåa som betyg.

2014-07-06
Neil Marshall levererar lite mer än man kan förvänta sig faktiskt. Det blir inte fullt så B som det hade kunnat bli. Miljöerna är bra och det är en rejäl dos våld och blod. Och så Fassbender.
2014-07-04
Trots hiskeligt fult CGI-blod, jobbiga stridsscener och klyschor högt upp till midjan, så funkar Centurion ändå hyfsat som underhållning. En film som tål att ses och som tål att glömmas. (8-/15)
Urfbert
2014-07-02
Jag tyckte den här filmen var tillfredsställande. Jag saknade inget djup, karaktärerna drevs av överlevnad och då tycker jag det är ganska ointressant att höra om vad de gjorde i sin barndom etc etc. Jag har aldrig gillat översittarimperier som skall tvinga sitt på andra (även om romarna medförde bra infrastruktur etc). Jag förstod pikterna och vad som drev dem. Men jag förstod soldaterna också. Det är inte lätt att sätta sig upp emot sina ledare i krig. Alla har olika smak. Den överraskade mig och jag gillar den!
Solidus
2014-04-27
En grupp av hårda romare bli jagade av grymma barbarer i ett kargt landskap. Filmens stora behållning är fotot över landskapen som riktigt snyggt att titta på. Filmen som helhet är inte mer än en blodig underhållningsaction som får en att stänga av hjärnkontoret en stund. Det hade varit önskvärt att lägga lite mer krut på karaktärerna, men jag uppskattar filmens råa ton. Helt ok.