3.7

Changeling

Christine Collins är en ensamstående mamma vars 9-årige son Walter en dag försvinner spårlöst. Fem månader senare återlämnas han till den förtvivlade mamman. Men, den 9-årige pojke som återvänt är inte Walter och nu börjar Christines maktlösa kamp för sanningen om vad som egentligen hänt.

Originaltitel Changeling
Regissör Clint Eastwood
Manus J Michael Straczynski
Genre Thriller, Mysterium, Drama, 2000-tal
Skådespelare Angelina Jolie, John Malkovich, Jeffrey Donovan, Michael Kelly, Colm Feore, Amy Ryan, Denis O'Hare, Jason Butler Harner, Devon Conti, Eddie Alderson, Geoff Pierson, Michelle Gunn

Skapad 2019-10-20 av
Clint Eastwoods politiska åskådningar brukar kunna sammanfattas \"everyone leave everyone else alone\". Inte sällan har denna önskan uttryckts i hans filmer (som i Unforgiven, exempelvis). Överhe...   Läs mer »

Skapad 2019-10-20 av canyonjoe
Changeling har hyllats bland annat för Angelina Jolies skådespelarinsats. Jag blev däremot mäkta imponerad av filmens manus och kan inte förstå att Changeling inte blev nominerad för bästa man...   Läs mer »

Roswall
2019-01-17
Det är välgjort, kanske något långt. Jag får dock problem emd att den är såpass "disturbing". Kanske för att jag inte visste så mycket innan jag såg den och hade en viss typ av förväntan på vad det var jag skulle se, och sedan visade sig vara mer illa ställt än vad jag trott.
2017-10-09
Bra
RustyFilm
2016-12-05
En helt otrolig och mycket olustig historia som berättas på ett rakt och tilltalande sätt av regissör Clint Eastwood. Historian baseras på en verklig händelse (i Los Angeles, 1928) och handlar om en ensamståendes mammas kamp att hitta sin försvunne nioåriga son. Många plus för Eastwood.

2016-09-20
Føltes ikke riktig som Clintan på noe vis.
karlmats
2016-09-07
En gripande och snygg historia. Jolie sköter sig bra som desperat men viljestark mamma och Malkovich är som vanligt väldigt underhållande. Hela samhället känns så absurt på nåt sätt, som en perverterad alternativ tidshistoria där SD vann valet och avskaffat den fria informationen och den någorlunda sansade poliskåren. Det är frustrerande att se orättvisor vara institutionaliserade, däri ligger väl mycket av styrkan i filmen, det är inte så långt borta och det faktum att Clintan smäller till med en skildring av en kvinnas kamp mot patriarkatet måste väl ändå betraktas som en högoddsare. Han bonnlurken var bra läskig också. Nej, det här var snyggt och engagerande, en stark 3a får det bli.
supermancover
2016-04-30
Vet inte ens var jag ska börja. Kostym, färg och skådespelarval. Korrupta polismän och skev kvinnosyn porträtteras väldigt skickligt. Angelina Jolie är rakt igenom fantastisk. Jason är fruktansvärt otäck...som sig bör. Kan inte sätta annat än femma.
origC-J
2016-01-07
I grunden en intressant historia, men ingen lyckad film. Hade nog gynnats av en renodling på ett av de stora teman/trådar man vill ta upp, men nu blir det istället en oengagerande tårta-på-tårta-effekt. Lite symptomatisk för Eastwoods regigärning, som alltför ofta drar in i mittfåran.
malin93
2015-12-29
Hade inte hört talas om fallet som filmen var baserad på tidigare. Riktigt spännande film som även gör mig förbannad, med tanke på polisens korruption och behandlingen av kvinnor. Detta är relevanta teman även idag över 80 år senare. Angelina Jolie är riktigt bra.
FUR
2015-09-09
Lite ojämn på ett vis nästan lite långdragen, men samtidigt en så viktig berättelse, och de starka bitarna är verkligen starka så - fyran räddas!
2015-01-01
En fantastisk gripande historia som levererar en helt fantastisk prestation från Angelina Jolie. I denna tragiska historia så får man också tid att ta in den fanatstiska tidsandan genom helt suverän scenografi. Man inser här hur otroligt värdelös scenografin var i Public Enemies. Filmens första hälft är särskilt stark då jag är så engagerad, frustrerad och galet nyfiken på vad som komma skall. Jag är inne i filmen till 100%. Även om den andra hälften av filmen inte är lika stark så är filmen väldigt bra.