3.4

Chaplin

Charlie Chaplin är en av filmhistoriens roligaste karaktärer. Men verklighetens Chaplin var en betydligt mer komplex människa. Filmen berättar om Chaplins uppväxtår i England och hans succér i USA, och innehåller arbete och kärlek i Chaplins liv.

Originaltitel Chaplin
Regissör Richard Attenborough
Manus William Boyd, Bryan Forbes, William Goldman
Genre Drama, Biografi, 90-tal
Skådespelare Geraldine Chaplin, Dan Aykroyd, Robert Downey Jr, Marisa Tomei, Diane Lane, Kevin Dunn, Milla Jovovich, Anthony Hopkins, Kevin Kline, Moira Kelly, Penelope Ann Miller, John Thaw, Maria Pitillo, James Woods, David Duchovny, Paul Rhys, Nancy Travis

Skapad 2004-07-13 av billybob
Richard Attenborough är ingen nybörjare i branschen utan vet vilka knappar man ska trycka på för att skramla fram ett skratt eller en tår. Hans har inte bråttom utan tar tid på sig att skapa de...   Läs mer »

2017-11-26
Stabil biografi men inte direkt jätteengagerande överlag även om det glimmar till ibland. Stabilstark tvåa.
2017-10-30
emilstjernholm
2015-12-12
Konventionell och ganska smörig biopic som om det inte vore för att den fint skildrar filmindustrin vid tiotalets mitt och framåt knappast får mig att höja på ögonbrynen. Downey Jr var bra men det är svårt att få unga-skådisar-i-fem-kilo-smink-scenerna att fungera.
Björkman
2015-11-12
Riktigt välgjord biografi om Chaplin med en perfekt Downey Jr i titelrollen. Även om filmen är 143 minuter lång så är det en precis lagom längd då det är så mycket man hinner få med utan att någon sekvens känns speciellt onödig eller utdragen.
2014-11-07
Den här filmen är en vacker, välspelad och tänkvärd berättelse om en av vår tids största genier. Filmen tar upp Chaplins svåra barndom, personliga dilemman och romantiska utsvävningar. Robert Downey Jr är fenomenal i sin tolkning av den mångfacetterade Chaplin. Sven Nykvists foto är slående stilfullt och John Barrys musik är oförglömlig.
Harold
2014-01-07
Det blir ganska tröttsamt med såna här biografifilmer om framstående män som har många brudar
dithan
2013-06-13
magiskt om en magisk filmikon! robert downey jr är klockren i rollen som chaplin. sedan finns det en del rejäla svackor, vilket tyvärr gör att man ibland förlorar intresset, men ack så fint och så sevärt!
todape
2012-07-05
En bra biografi om en av filmhistoriens allra största personer. Filmen känns något utdragen och hade nog mått bättre av att vara något kortare. 6 av 10.
AddeColciago
2012-06-27
Intressant och välgjord biopic. RDjr är duktig till en början, men under loppets gång blir hans karaktär aningen osympatisk. I och med det tappade jag intresset en aning.
ziferN
2011-09-11
Bra, intressant och välgjord film som visar vem den komiska legenden Chaplin var bakom kameran på ett bra sätt. Att Chaplin vågade göra "Diktatorn" när Hitler levde var väldigt modigt måste jag säga! Favoriten Robert Downey Jr. är helt briljant i rollen som Chaplin, han är som gjord för rollen. Storyn och filmen hade dock kunnat göras mycket bättre, filmen hade ett par hål här och där. Skådespelsprestationerna från de övriga var också rätt så bra, alltid bra skådespel från Anthony Hopkins och Kevin Kline. Slutet som var även rätt så bra och hyfsat höjer definitivt betyget lite. Trots att filmen hade ett par svaga punkter får denna självklart en fyra, mest tack vare slutet!