3.8

Chaplins pojke

En kvinna lämnar sin nyfödde son i en rikemansbil i hopp om att barnet ska få en bra uppväxt. Bilen blir dock stulen av två skurkar som lämnar av barnet i en fattigmansgränd. Det är här den lille luffaren hittar barnet. Fem år senare lever de som far och son tillsammans i både glädje och sorg.

Originaltitel The Kid
Regissör Charles Chaplin
Manus Charles Chaplin
Genre Drama, Komedi, Stumfilm, 20-tal
Skådespelare Charles Chaplin, Jackie Coogan, Edna Purviance, Carl Miller, Tom Wilson

myslas
2019-04-16
Rätt simpel handling jämfört med många av Chaplins senare långfilmer men det är ett rätt rörande drama ändå som dessutom innehåller några riktigt fina slapstick-scener.
2017-10-25
Roswall
2017-06-15
Svag trea, Coogan och några andra detaljer som får den över gränsen.
wasteoftime
2016-08-17
Jag har alltid haft lite svårt för den här typen av stumfilm, men det är bra, det är det. Jag tror jag har mjuknat upp lite inför dem i alla fall. Chaplin gör ju som oftast sin paradroll, "The Tramp", en roll som har genom åren verkligen gjort till sin egen. Filmen är lagom lång, för sin story, och Jackie Coogan kan ju göra en av de bästa barnskådespelarprestationerna någonsin i vissa scener av den här filmen. En klar tvåa, får det bli, men inget som hänför mig, direkt.
2016-08-16
Det här var den första Chaplin-filmen jag såg och den är både rolig och gripande.
StureStenhög
2016-07-02
Det här var lite annat än den fåniga snubbelhumor som Chaplin oftast ägnar sig åt annars. Förvisso har även den här filmen sin andel dålig humor, men den blir aldrig påfrestande, och den tar aldrig över. Istället får vi en historia som är riktigt fin i all sin enkelhet, och Coogan och Chaplin är väldigt bra tillsammans. Som publik är det lätt att känna med dem och ta dem till sig. Bra musik dessutom. Den blygsamma speltiden bidrar nog också till att jag kan uppskatta det här trots att det egentligen inte riktigt är min typ av film. Jag hade dock fortfarande kunnat klara mig utan drömsekvensen. Det är i vilket fall som helst lätt att se varför denna har blivit en klassiker, och den är antagligen ett bra ställe att börja på ifall man är nybörjare på stumfilm
Mortiis
2015-11-19
Bra mycket bättre och mer gripande än jag väntat mig. Jag upphör aldrig att imponeras över vilket enastående kroppsspråk och vilken timing Chaplin hade, ändå är det fem-/sexåriga Jackie Coogan som är filmens starkast lysande stjärna. På minussidan har vi drömscenen som är alldeles för lång och känns malplacerad i sammanhanget.
Dele
2015-02-13
Chaplins uppfinningsrika humor är ngt nedtonad den här gången, men hjärtat desto större. En varm och fin film.
2015-01-02
Charlie Chaplin var verkligen en man som med sina filmer än idag får mig att slita ut ord som geni och genialiskt. Denna film levererar filmmagi och med filmmusik som är helt makalöst bra. Riktigt kul är det att Jackie Coogan som spelar den lilla killen här senare skulle inta rollen som Uncle Fester i TV-serien "The Addams Family" på 60-talet. Charlie Chaplin var ett geni och mycket i denna film är genialiskt.
Werim
2014-04-01
Mycket fin och berörande film. Drömscenen är riktigt bra. Riktigt kul att se en Chaplinfilm där det inte bara handlar om kullerbyttor och slagsmål. Rekommenderas starkt.