3.8

Chaplins pojke

En kvinna lämnar sin nyfödde son i en rikemansbil i hopp om att barnet ska få en bra uppväxt. Bilen blir dock stulen av två skurkar som lämnar av barnet i en fattigmansgränd. Det är här den lille luffaren hittar barnet. Fem år senare lever de som far och son tillsammans i både glädje och sorg.

Originaltitel The Kid
Regissör Charles Chaplin
Manus Charles Chaplin
Genre Drama, Komedi, Stumfilm, 20-tal
Skådespelare Charles Chaplin, Jackie Coogan, Edna Purviance, Carl Miller, Tom Wilson

Mortiis
2015-11-19
Bra mycket bättre och mer gripande än jag väntat mig. Jag upphör aldrig att imponeras över vilket enastående kroppsspråk och vilken timing Chaplin hade, ändå är det fem-/sexåriga Jackie Coogan som är filmens starkast lysande stjärna. På minussidan har vi drömscenen som är alldeles för lång och känns malplacerad i sammanhanget.
Dele
2015-02-13
Chaplins uppfinningsrika humor är ngt nedtonad den här gången, men hjärtat desto större. En varm och fin film.
2015-01-02
Charlie Chaplin var verkligen en man som med sina filmer än idag får mig att slita ut ord som geni och genialiskt. Denna film levererar filmmagi och med filmmusik som är helt makalöst bra. Riktigt kul är det att Jackie Coogan som spelar den lilla killen här senare skulle inta rollen som Uncle Fester i TV-serien "The Addams Family" på 60-talet. Charlie Chaplin var ett geni och mycket i denna film är genialiskt.
Werim
2014-04-01
Mycket fin och berörande film. Drömscenen är riktigt bra. Riktigt kul att se en Chaplinfilm där det inte bara handlar om kullerbyttor och slagsmål. Rekommenderas starkt.
filmfreak1
2013-12-08
Lyckas bli seg trots sin längd, och ungen (Jackie Coogan) fängslar mer än Chaplin.
ryderup
2013-12-05
Ungen fem plus. Ungen med vingar ett plus.
snyltare
2013-07-10
Vi blev helt fascinerade av denna film och hade inte tänkt se klart den, men vi kunde inte stänga av. Vansinnigt charmiga scener och den där ungen är ju så bra så man inte tror att det är sant.
labi
2013-07-08
Tycker drömsekvensen är fantastisk! Underbar film, om än inte Chaplins bästa. Coogan är lysande.
joakimfischer
2013-06-08
Håller med angående drömfrekvensen. Annars helt underbar familjunderhållning
Razzel
2013-06-08
Lysande - fram till drömsekvensen.