2.7

Chapter 27 - Mordet på John Lennon

Chapter 27 fokuserar på Mark David Chapmans mentala kollaps och besatthet av boken Räddaren i nöden. Filmen utspelar sig under de tre dagarna han spenderade i New York, innan han sköt Beatleslegenden John Lennon till döds den 8 december 1980.

Originaltitel Chapter 27
Regissör JP Schaefer
Manus JP Schaefer
Genre Drama, Kriminalare, 2000-tal
Skådespelare Jared Leto, Lindsay Lohan, Judah Friedlander, Ursula Abbott, Michael Sirow

NoWireHangers
2017-03-31
Långsamt tempo och filmen har onekligen sina svackor men Jared Leto (mer eller mindre oigenkännlig efter sin extrema viktuppgång inför rollen som Chapman) lyckas bära upp filmen, som ju mer eller mindre är en enmansshow.
2016-10-23
En av de bättre filmerna som gjordes på 00-talet. Filmen är ganska förutsägbar men utöver det finns det inte mycket att klaga på. Jared Leto gör en av sina bästa roller. Stark 4:a.
labi
2015-01-21
För den som fångats av John Lennons öde är filmen ett ”måste” då den är tämligen trogen händelseförloppet dagarna före mordet. Lindsay Lohan är riktigt bra i rollen som fanet Jude. Däremot har jag svårt för Jared Letos överspel. Har sett intervjuer med verklighetens Chapman. Man måste inte låta som en psykopatschablon när man skall gestalta en psykiskt rubbad/drogad person. Filmen som sådan är dessutom rätt seg.
Catwalker
2014-04-28
Nej, det här var inget vidare och bara en i raden av senaste årens historiska skildringar/biografier osv. Håller inte med om att Leto gör ett sånt oerhört skådespel, känns som någon som spelar galen (är väl bland de lättare rollerna) och inte som chapman ifråga. Speakerrösten rakt igenom var också ganska enerverande efter ett tag, även om det kanske var nödvändigt i den förövrigt händelsefattiga dramaturgin.
KyLLo
2012-09-07
Det finns uppenbarligen en del sanningar i filmen, men den känns ändå inte trovärdig. Leto kanske är lik Chapman utseendemässigt, men samtidigt otroligt tillgjord. Lindsay Lohan är bättre här, även om det inte är en film där skådespelarna imponerar precis. Annars tycker jag, tvärtemot många andra, att det är positivt med långa scener på samma plats. Det inger närvaro. En känsla av att man befinner sig på platsen och väntar, precis som personerna i filmen.
Kladdigt
2012-01-07
Stor uppoffring av Jared Leto att ta just den rollen. Ganska okej i början men andra delen satt jag mest och väntade på att han skulle skjuta ...
Björktorp
2010-08-04
Helt sjuk uppoffring av Jared Leto inför rollen som Chapman - dock känns hans berättarröst lite pretentiös ibland men den tar sig med tiden. Lindsey Lohan var riktigt vacker i filmen också måste jag säga.
the-godfather
2010-07-14
Såg att jag glömt betygsätta denna. Så betyget jag sätter nu är efter vad jag tyckte då och det var en etta. Tyckte att den var rätt dålig.
jasmin357
2010-07-11
booooring
Angeliana
2010-07-04
Jared var verkligen fantastisk, men som så många andra fann även jag att den blev lite seg och nästan lite långtråkig emellanåt.