3.3

Charlatan

Biografisk film om herbalisten Jan Mikolasek, som ägnade sitt liv åt att ta hand om de sjuka trots de enorma hinder han mötte i sitt privata och offentliga liv. Först under nazistockupation, sedan under det totalitära kommuniststyret.

Originaltitel Charlatan
Regissör Agnieszka Holland
Manus Marek Epstein
Genre Drama, Vuxenfilm, 40-tal, 50-tal, 1900-tal, Biografi
Skådespelare Ivan Trojan, Josef Trojan, Juraj Loj, Jaroslava Pokorná, Jirí Cerný, Miroslav Hanus

Khimaira
2021-07-15
Det vore lätt att ironisera över hur mycket det kisas in i provrör innehållande grumligt urin av olika kulör, men ingenting kan förta att denna historia ändå gripande och insiktsfullt skildrar hur totalitära regimer ofta bryter ner den som inte bryr sig om något annat mer än att tjäna regimen. Det handlar också en hel del om homosexualitet, vilket jag inte hade väntat mig, men gjort på ett bra och upplysande sätt om den tidens syn på saken. Far och son Ivan och Josef Trojan spelar huvudrollen i äldre och yngre skepnad med bravur, likaså gör Juraj Loj en bra insats som assistenten Frantisek.