Charlie Says

Tre unga kvinnor dömdes till döden i det ökända Manson-mordfallet, men när dödsstraffet upphävdes blev deras dom livstids fängelse. En ung kriminologistudent skickades sedan in för att hjälpa kvinnorna transformeras ut ur sektlivet och förstå vad de begått för brott.

Originaltitel Charlie Says
Regissör Mary Harron
Manus Guinevere Turner
Genre Drama, Kriminalare, Biografi, 2010-tal
Skådespelare Hannah Murray, Matt Smith (I), Sosie Bacon, Marianne Rendón, Merritt Wever, Suki Waterhouse, Chace Crawford, Annabeth Gish, Kayli Carter, Grace Van Dien, Bridger Zadina, Julia Schlaepfer, Dayle McLeod, Morgan Melton, India Ennenga, Aria Taylor

RustyFilm
2020-12-30
Efter att ha sett ”Once Upon a Time in Hollywood” för ett tag sen, ville jag se den absurda Manson händelsen ur någon mer vinkel. Det fanns minst 10 filmvarianter att välja mellan. Slumpmässigt föll valet på den här. Den är baserad på tidigare beskrivningar av den galna händelsen, inklusive Ed Sanders bok "Familjen". Mary Harron (regissör) har gjort ett försök att skildra galenskapen ur mördarnas perspektiv. Mördarna som gick under namnen Lulu, Sadie och Katie (namn som Manson gav dem när de gick med i ”familjen”). Verkliga namn med skådespelare inom parentes är Leslie 'Lulu' Van Houten (Hannah Murray), Susan 'Sadie' Atkins (Marianne Rendón) och Patricia 'Katie' Krenwinkel (Sosie Bacon). Skådespelet är helgjutet från alla tre tjejerna. Filmen i helhet är väl kanske inte lika helgjuten men ändå klart sevärd.
2020-02-11
Om den är autentisk är det en intressant historia. Hjärntvättade brudar och Manson-familjen kommer alltid fascinera. Undrar bara hur det gick för alla de andra tjejerna.
2019-07-25
Riktigt bra!
naiiv
2018-11-19
Spännande. Har lett till många diskussioner efter att ha sett den. Bra skådisar. Vinner på ifall man har läst Flickorna innan.